Wat deze 13 auto’s duur maakt kan per model verschillen, maar ze hebben allemaal één ding gemeen – ze zijn ongelooflijk zeldzaam en bijzonder.
De fabrikanten van de auto’s die hier op de lijst staan, staan bekend om hun hoogwaardige, peperdure voertuigen. Maar zelfs firma’s als Lamborghini, Ferrari, en Bugatti zouden niet regelmatig auto’s op deze lijst hebben staan vanwege de exorbitante bedragen die hier vermeld staan. Nee, de auto’s die echt het zeldzaamst en duurst zijn, zijn de auto’s die gedelegeerd zijn aan beperkte edities, speciale uitgaven, en zeldzame vondsten.
Meestal zijn het herdenkingsauto’s, ter ere van een jubileum van een autobedrijf of een speciale gebeurtenis, of het zijn auto’s die in de jaren ’50 en ’60 een grote race wonnen. Het kunnen zelfs auto’s zijn waarmee Steve McQueen in zijn films rondreed.
1962 Ferrari 250 GTO – 52 miljoen dollar
De Ferrari 250 GTO was een raceauto die tussen 1962 en 1964 geproduceerd werd voor de FIA’s Groep 3 Grand Touring Car categorie. De auto werd aangedreven door een Tipo V12 motor. Er werden slechts 39 van deze auto’s gemaakt: 33 met de carrosserie van 1962-63 (Serie I), drie met de carrosserie van 1964 (Serie II), die leek op de Ferrari 250 LM, en drie “330 GTO” beperkte oplage auto’s met grotere motoren. De GTO kostte $ 18.000 bij zijn introductie in de Verenigde Staten, en kopers moesten persoonlijk goedgekeurd worden door Enzo Ferrari en zijn dealer.
In 2012 vestigde de voor Stirling Moss gemaakte GTO uit 1962 een record-verkoopprijs van $ 38.115.000. Een andere 250 GTO vestigde het record voor de duurste auto die ooit op een veiling werd verkocht toen hij in 2018 maar liefst $48.405.000 opbracht. Onofficieel werd in 2018 ook een Ferrari GTO uit 1963 aan een particuliere eigenaar verkocht, die een recordbedrag van 70 miljoen dollar opbracht.
Enzo Ferrari zei ooit dat hij de Jaguar XKE “de mooiste auto ter wereld” vond. En de 250 GTO lijkt er wel wat op, dus we vragen ons af waar hij het ontwerp-idee voor de auto vandaan haalde. Hij werd in 2004 door Sports Car International genomineerd als de beste sportwagen aller tijden, en Motor Trend Classic plaatste hem als eerste op zijn lijst van “Greatest Ferraris of All Time”. Popular Mechanics noemde hem de “Hottest Car of All Time”.
1957 Ferrari 250 Testa Rossa – 39,8 Miljoen dollar
De Ferrari 250 Testa Rossa, of TR, is een raceauto die in de jaren 1950 en ’60 gebouwd werd. De auto werd geïntroduceerd aan het eind van het raceseizoen van 1957 als voorbereiding op Le Mans en het nieuwe voorschrift dat sportwagens beperkte tot slechts 3-liter motoren. De 250TR, domineerde absoluut de competitie toen hij racete.
De auto won 10 Wereldkampioenschappen Sportscar, drie 24 Uren van Le Mans (1958, 1960, 1961), en nog veel meer. De Aston Martin DBR1 is de enige auto die in de buurt kwam om hem te verslaan (en dat deed hij, bij vier afzonderlijke gelegenheden).
Er werden ooit slechts 34 Ferrari Testa Rossas gebouwd, allemaal tussen 1956 en 1961. “Testa Rossa” betekende “rood hoofd”, als verwijzing naar de beschildering. De beroemdste daarvan, de 250TR, werden allemaal gebouwd tussen 1957 en 1958, waarbij slechts twee fabrieksmodellen en 19 klantenmodellen werden gemaakt. Hij wordt beschouwd als de op één na waardevolste Ferrari die er bestaat, met taxaties van meer dan 8 miljoen dollar. Hoewel een auto op een veiling in 2011 verkocht voor 16,4 miljoen dollar, een record op dat moment. En in 2014 werd er nog een verkocht voor 39,8 miljoen dollar – waarmee hij de op één na waardevolste Ferrari aller tijden werd.
1962 Aston Martin DB4 GT Zagato – 14,3 Miljoen dollar
De Aston Martin DB4 GT Zagato werd op de London Motor Show van 1960 onthuld als een lichtere, verbeterde versie van de standaard DB4 GT. Hij werd verbeterd in de Zagato fabriek in Italië, waar de auto een oplage van 25 stuks zou krijgen, maar stopte uiteindelijk op de 20ste met de productie. De auto heeft een populaire geschiedenis, die ertoe geleid heeft dat twee volgende auto’s “Zagato’s” genoemd werden, beide gebaseerd op de DB4. Zagato is een van ‘s werelds bekendste koetswerkbouwers. Ze bestaan al sinds 1919 en hebben enkele van de meest gedenkwaardige auto’s ontworpen, waaronder deze.
Alle stalen onderdelen van de DB4 werden bij deze auto vervangen door aluminium, waardoor hij kleiner, aerodynamischer en 100 pond lichter werd. Een van de originelen werd onlangs op een veiling verkocht voor 14,3 miljoen dollar.
Porsche 917 uit 1970 – 14 miljoen dollar
De Porsche 917 is een sportwagen-prototype dat beroemd is om een paar redenen. Ten eerste bezorgde het Porsche zijn eerste algemene overwinningen bij de 24 Uren van Le Mans race in 1970 en 1971. Ten tweede was hij te zien in de Steve McQueen film Le Mans. In 2017 verkocht de door McQueen in de film bestuurde auto op een veiling voor 14 miljoen dollar, wat een recordprijs voor Porsche was.
Bugatti Type 41 Royale Kellner Coupe – 9,7 Miljoen dollar
Voordat Bugatti bekend werd om hun peperdure supercars, waren ze bekend om hun luxe voertuigen. De Type 41, beter bekend als de Royale, was een grote luxe auto die tussen 1927 en 1933 gebouwd werd. Hij woog ongeveer 7.000 pond (wat veel is), en gebruikte een 12,763-liter recht-acht motor (wat enorm is). Ter vergelijking: een moderne Rolls-Royce Phantom is 20% korter en 25% lichter dan de Bugatti Type 41. In feite is de Type 41 een van de grootste auto’s ter wereld – en onofficieel ook een van de stijlvolste.
Ettore Bugatti was van plan 25 van deze auto’s te bouwen en ze aan royalty’s te verkopen als “de meest luxueuze auto ooit”, maar hij bouwde de auto’s tijdens de “Great Depression”, dus zijn timing was een beetje off….
Zelfs Europese royalty’s kochten in die tijd geen auto’s als deze, dus werden er maar drie van de zeven gemaakte verkocht. Het chassis alleen al kostte 30.000 dollar om te bouwen toen het voor het eerst gemaakt werd. Vandaag bestaan er nog zes van de auto’s, en één ervan werd in een ongeluk vernield. In 2001 meldde Forbes dat het prijskaartje van deze auto 10 miljoen dollar bedroeg.
2008 Maybach Exelero – 8 miljoen dollar
De Maybach Exelero is een eenmalige high-performance sportwagen gemaakt door de Duitse fabrikant Maybach-Motorenbau GmbH, een dochteronderneming van DaimlerChrysler. De auto werd in 2005 onthuld.
De auto werd gebruikt in een aflevering van het langlopende Duitse programma Cobra 11, waardoor hij enigszins beroemd werd. Volgens Top Gear werd de auto in 2011 door de Amerikaanse rapper Birdman gekocht voor 8 miljoen dollar, hoewel Motorvision de auto opspoorde en meldde dat de eerdere verkoop ongegrond was. Ze ontdekten dat de auto eigendom was van Mechatronik en in Duitsland stond. Rapper Jay-Z figureerde ook in de auto in zijn muziekvideo “Lost One,” waardoor de auto opnieuw in de belangstelling kwam.
1964 Ford GT40 – 7 miljoen dollar
De Ford GT40 is de originele raceauto met hoge prestaties die de voorloper was van de nu populaire Ford GT supercar. De GT40 was gebaseerd op de Britse Lola Mk6 en werd aangedreven door een serie motoren van Amerikaanse makelij die alleen voor de auto gebouwd waren. De auto werd gemaakt om lange-afstandsraces te winnen, in de eerste plaats tegen Ferrari, die Le Mans van 1960 tot 1965 zes keer op rij won. Zoals je ziet slaagde Ford in hun eenzijdige missie.
Tussen 1964 en 1969 werden slechts 105 van deze auto’s geproduceerd. Deze auto’s zijn tegenwoordig uiterst zeldzaam en waardevol, want een prototype GT40 werd in 2014 verkocht voor $7 miljoen, volgens Hemmings.
1928 Mercedes-Benz S-Type 26/120/180 Sports Tourer – 5-6 miljoen dollar
Mercedes en zijn opvolger, Mercedes-Benz, was een van de eerste buitenlandse autobedrijven die in Amerika groot succes oogstten. Tegen de jaren 1920 behoorden de K en S modellen van de firma tot de duurste voertuigen op de markt, die vooral via een distributeur in New York geleverd werden aan enkele van de rijkste mensen in het land, onder wie General Motors magnaat Cliff Durant. Deze vier-persoons sportauto werd oorspronkelijk verkocht aan vaudeville zangster Al Jolson, die in 1928 met de auto en zijn vrouw in New York poseerde. Hij onderhield de auto tot 1947, toen hij hem verkocht aan Brooks Stevens.
De hoofdontwerper van deze auto was eigenlijk Ferdinand Porsche, van een ander autobedrijf dat je misschien herkent. Er werden oorspronkelijk 150 van deze sporttourers geproduceerd, maar slechts een handvol heeft het tot in de 21e eeuw overleefd, waardoor het een van de zeldzaamste auto’s ter wereld is. Een recente veiling van Gooding & Company in Pebble Beach had deze auto op de kavel met een geschatte prijs van $5-$6 miljoen. Zoals je ziet is het een prachtig stukje werk van Porsche, eentje waar Mercedes trots (en een beetje jaloers) op zou moeten zijn.
2009 Koenigsegg CCXR Trevita – 4,8 miljoen dollar
In 2009 verkoos Forbes de CCXR tot een van de tien mooiste auto’s uit de geschiedenis. Maar dat was voordat de CCXR Trevita onthuld werd, een nog betere versie van de CCXR die voorzien is van een diamant geweven afwerking van koolstofvezel.
De Koenigsegg Proprietary Diamond Weave van de auto was een nieuwe en unieke methode die gebruikt werd om koolstofvezel te vervaardigen. Van de geplande drie auto’s werden er maar twee gemaakt, vanwege de productiekosten. Eén is eigendom van Floyd Mayweather.
“Trevita” vertaalt in het Zweeds naar “drie blanken”, en zoals Koenigsegg het verwoordde: “De CCXR Trevita gebruikt witte koolstofvezels die ontworpen zijn om te schitteren als een miljoen diamanten als het licht op de auto valt.” Toen Floyd Mayweather een van de auto’s kocht, poseerde de bokser ernaast en postte op Instagram: “Mijn auto van 4,8 miljoen dollar.” Zo weten we hoeveel die dingen kosten.
2013 Lamborghini Veneno – 4,5 Miljoen dollar
De Lamborghini Veneno is een limited-edition supercar die gebaseerd is op de Lamborghini Aventador, gebouwd om het 50-jarig bestaan van het bedrijf te herdenken. Hij is genoemd naar een vechtstier uit de jaren 1900, en hij werd getoond op de 2013 Geneva Motor Show, waar de vraagprijs $ 4,5 miljoen bedroeg, waarmee hij een van de duurste productie-auto’s ter wereld werd (de op een na duurste om precies te zijn). Het getoonde prototype, Car Zero genaamd, was afgewerkt in grijs en bevatte vinyl van de Italiaanse vlag aan beide kanten van de auto.
In 2014 werd een roadster versie van de Veneno gemaakt, die onthuld werd op het Italiaanse marine vliegdekschip Cavour. De prestaties van de auto bleven gelijk aan die van de vroegere coupé, al was hij 110 pond zwaarder door onderdelen ter versteviging van het chassis, maar hij was onverklaarbaar goedkoper: € 3.300.000 (ongeveer $ 3,9 miljoen). Er werden slechts vijf van deze auto’s gemaakt.
W Motors Lykan HyperSport – 3,4 Miljoen dollar
De Lykan HyperSport is een Libanese supercar in beperkte oplage die gebouwd werd door een in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigd bedrijf, W Motors. Hij werd in 2012 gebouwd met de hulp van Libanese, Franse en Italiaanse ingenieurs, en is de eerste sportauto die in het Midden-Oosten in eigen land ontworpen en gemaakt werd.
De auto werd beroemd door zijn introductie in de film Furious 7, waarin een HyperSport door wolkenkrabbers smakt. Hij kan van 0-60 mph gaan in 2.8 seconden en heeft een topsnelheid van 240 mph. Er werden slechts zeven exemplaren van gemaakt, waardoor het een van de zeldzaamste supercars is, en er hing ook een prijskaartje aan van 3,4 miljoen dollar, waarmee het de op twee na duurste productie-auto is die tot nu toe gebouwd is, na de Lamborghini Veneno en de Maybach Exelero.
De koplampen van de HyperSport waren ingebed met juwelen: titanium LED-bladen en 420 15 kt diamanten, hoewel kopers ook robijnen konden kiezen, en gele diamanten en saffieren om te integreren, afhankelijk van de kleurkeuze.
Alfa Romeo 33 Stradale – +3 miljoen dollar
De Alfa Romeo 33 Stradale (“stradale” is Italiaans voor “wegrijdend”) was een Italiaanse sportauto die tussen 1967 en 1969 werd gebouwd. Er werden slechts 18 exemplaren van gebouwd. Zoals de naam aangeeft, is het een straat legale versie van een raceauto, in dit geval de Autodelta Alfa Romeo Tipo 33 sport prototype.
Volgens Alfa Romeo was de oorspronkelijke introductieprijs van deze auto 10 miljoen Italiaanse lire, wat in die tijd ongeveer 6.150 dollar was. Schattingen voor deze auto liggen nu rond de 3 miljoen dollar en hoger en Barazi van CarSumo denkt dat, omdat ze zo zelden op veilingen te zien zijn, de prijs veel hoger zou kunnen liggen dan die schatting van 3 miljoen dollar.
Jaguar XKSS uit 1957 – 1,5 miljoen dollar
De Jaguar XKSS was een wegvriendelijke versie van de Jaguar D-Type raceauto. Hij werd oorspronkelijk gebouwd in 1957 en lijkt enigszins op een voorloper van de Jaguar E-Type. Er werden ruim 50 jaar geleden slechts 16 van deze auto’s gemaakt, van de geplande 25, en de laatste negen werden in 2016 gebouwd en op de markt gebracht, gebouwd naar de exacte specificaties van de originelen.
De Jaguar XKSS werd populair gemaakt door de iconische acteur Steve McQueen, die er in 1958 een kocht voor $5.000 en ermee door heel Los Angeles rondreed. Volgens Jalopnik is Steven McQueen’s XKSS naar schatting $ 30 miljoen waard, vooral door wie hem bezat. Maar als je een van de originele XKSS modellen hebt, verwacht Jalopnik dat je er $1,5 tot $1,6 miljoen voor kunt opbrengen.