Hier Draait het om bij Time Management

time-management-kantoor-werk-samenwerken

Heb je moeite om jouw werkzaamheden binnen de gestelde deadline af te krijgen? Dan heeft dit vaak te maken met de indeling van jouw tijd. Iedere dag ben je in de weer met het uitvoeren van werkzaamheden, terwijl je ook tijd over wilt houden voor rustmomenten en privézaken. Een goed time management is daarom een vereiste. Het is een term die steeds meer ingezet wordt en waarmee je ook grote voordelen kan behalen. Om ervoor te zorgen dat je jouw tijd op een goede manier indeelt, moet je wel weten waar dit management om draait. En wat maakt nou echt het verschil voor jouw doeleinden?

Een goede planning als uitgangspunt

leider-eigenschappen-discussieren-werk

Bij time management draait het in eerste instantie om het maken van een goede planning. Jouw werk draait om het afronden van werkzaamheden. Vaak is hier een bepaalde deadline aan verbonden, welke je moet halen. Doordat je meerdere taken tegelijkertijd moet uitvoeren, is het maken van een planning niet eenvoudig. Je moet daarom als eerste leren om de tijd goed te plannen en de werkzaamheden op een dusdanige manier in te delen dat je alles gerealiseerd krijgt. Daarbij wil je ook zo efficiënt mogelijk met jouw tijd omgaan. De eerste stap is daarom dat je een goede planning leert maken en deze ook na kan leven gedurende de weken.

Prioriteiten stellen voor een beter verloop

Het draait echter ook om prioriteiten stellen. Iedere dag komen er mails binnen met nieuwe werkzaamheden en activiteiten. Je kan de mails prioriteit geven of juist verder weg schuiven. Ook hier komt jouw planning om de hoek kijken. De werkzaamheden met een korte deadline dien je bijvoorbeeld de hoogste prioriteit te geven, terwijl je aan andere deadlines kan werken op momenten dat je het wat rustiger hebt. De prioriteiten stellen voorkomt ook dat je de deadlines niet haalt en na verloop van tijd veel stress ervaart. Het is belangrijk om hier voor langere tijd mee te oefenen, omdat je soms verkeerde inschattingen maakt.

Efficiëntie zorgt voor meer rust

Dankzij time management en prioriteiten stellen kun je jouw tijd niet alleen beter indelen en een goede dagplanning maken, ook zorg je ervoor dat er meer efficiëntie komt in het uitvoeren van de werkzaamheden. Met een minimale inzet krijg je meer gedaan en kan je ook aan de verwachtingen van de opdrachtgever voldoen. Je merkt al snel dat je ook meer tijd overhoudt voor ontspanning en je jouw sociale leven weer goed op een rij krijgt. De efficiëntie voorkomt tevens een burn-out. Je gaat merken dat je weer meer plezier en voldoening haalt uit jouw werk en meer werkzaamheden gedaan krijgt in een kortere periode. Vanaf nu heb je geen onnodig lange werkdagen meer nodig voor het behalen van deadlines.

Total
0
Shares
Gerelateerde berichten