Een Professioneel Thuiskantoor Creëren: 5 tips

professioneel-thuiskantoor-creeren

Het aantal thuiskantoren is de afgelopen jaren explosief toegenomen. Enerzijds komt dit door de groei van het aantal ondernemingen in ons land. En dan vooral, doordat het overgrote deel bestaat uit zzp’ers dat start. Daarnaast werken ook sinds de coronapandemie veel meer medewerkers in loondienst (deels) thuis. Werk je thuis, dan heb je een goed geoutilleerd en functioneel thuiskantoor nodig. Hoe je daarvoor zorgt? Hieronder lees je vijf handige tips.

De beste plek voor een thuiskantoor

online-studie-laptop-leren

Met een laptop aan de keukentafel? Hoewel sommigen het ongetwijfeld doen, is het zeker niet de beste optie. Een rustige en opgeruimde, aparte ruimte zorgt voor meer focus en een betere concentratie. Omdat er een duidelijke grens is tussen privé en werk, maar ook omdat je huisgenoten en huishouden minder snel voor afleiding zorgen. Een aparte slaapkamer of de zolder inrichten als thuiskantoor is prima, maar helemaal ideaal is een ruimte met een aparte toegang zoals de garage of een tuinkantoor. Zorg in ieder geval voor natuurlijk daglicht en frisse lucht.

Ergonomische kantoormeubelen

Zit je vaak de hele dag? Dan is het belangrijk dat je daar geen fysieke klachten aan overhoudt. Die hierboven genoemde plek aan de keukentafel is daarom nog om een andere reden zeker niet de beste plek voor een thuiskantoor.

Qua kantoormeubelen zijn een ergonomisch bureau en bureaustoel de minimale vereisten. Let er goed op dat deze kantoormeubelen goed passen bij je lichaamsbouw en je favoriete zithouding. Omdat deze nogal kunnen verschillen tussen mensen, is het vooral belangrijk dat de kantoormeubelen instelbaar zijn. Denk aan een in hoogte verstelbaar bureau, en een bureaustoel waarvan je de zithouding ook op diverse manieren naar wens kunt aanpassen. Wil je je houding gedurende een werkdag vaak kunnen wisselen? Probeer dan eens een zit-sta-bureau.

Je thuiskantoor verder aankleden

Hoewel kantoormeubelen zoals een bureau en stoel dus echt niet kunnen ontbreken, zijn er nog andere dingen waarmee je je thuiskantoor kunt aankleden. Hoewel veel digitaal gaat, kan een ladeblok of kast om paperassen of werkmaterialen in op te bergen ook bijvoorbeeld een fijne toevoeging zijn om je kantoor opgeruimd te houden. Verder kun je ook denken aan het neerzetten van planten, of het ophangen van inspirerende schilderijen of foto’s. Meer inspiratie vind je in de blog ‘15x Tips om je Bureau te Decoreren’.

Zorg voor goed internet

kantoor-bureau-werk

Ondernemers kunnen vandaag de dag echt niet meer zonder internet. Omdat ze bestellingen via hun webshop ontvangen, omdat ze hun website en socials moeten bijhouden en omdat ze via diverse online kanalen berichten van klanten kunnen ontvangen. Een snelle en betrouwbare internetverbinding is dus echt een must, bijvoorbeeld via glasvezel. Tip: je mag het deel van de verbinding dat je zakelijk gebruikt, opvoeren als zakelijke kosten. Zo kun je een deel van de btw terugvragen en de kosten deels aftrekken van je winst.

Leestip: 5 tips om je wifi te verbeteren voor je thuiskantoor

Jezelf (en anderen) houden aan je werkuren

De laatste tip heeft niet zozeer met de fysieke inrichting van je thuiskantoor te maken, als wel met je organisatie ervan. Hierboven werd al genoemd dat werken aan de keukentafel vaak zorgt voor afleiding in de vorm van huisgenoten en je huishouden. Om goed te kunnen werken is het daarom belangrijk dat je voor jezelf bepaalt wanneer je werkt en pauze houdt. Houd jezelf hieraan om onderbrekingen te voorkomen, en vraag je gezin, familieleden en vrienden deze ook te respecteren.

Total
0
Shares
Gerelateerde berichten