Marketing is essentieel voor iedereen met een bedrijf. Het is leuk dat je een dienst of product aanbiedt, maar op het moment dat mensen er niet van op de hoogte zijn, wordt het moeilijk om successen te boeken. Daarom is het belangrijk dat je de juiste marketingstrategieën op weet te zetten. Bedrijven weten steeds slimmer gebruik te maken van de middelen die hen worden aangereikt. Social media is een middel wat relatief nieuw is, maar ontzettend nuttig als het aankomt op de marketing. Misschien klinkt het als iets wat niet helemaal bij jouw bedrijf of doelgroep past. Toch is het slim om nog even te blijven lezen, want die conclusie is vaak te kort door de bocht. In dit artikel gaan we jou informeren over social media-marketing.
Wat is social media-marketing?
Instagram, Facebook, TikTok, YouTube en Twitter zijn allemaal voorbeelden van b2c social mediakanalen. De kans dat jij zelf actief bent op minstens één van de hiervoor benoemde kanalen is best groot. Met social media-marketing bedoelen we dat jij deze mediakanalen gaat inzetten om jouw (ideale) klant aan te spreken. Sociale media kunnen op veel verschillende manieren worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan de betaalde campagnes die je tegenwoordig vaak voorbij ziet komen op Instagram, Facebook en TikTok. Een andere manier om social media-marketing in te zetten, is om simpelweg de interactie met de klant op te zoeken door live te gaan, veel berichten te plaatsen en op hen te reageren. Kortom: social media-marketing is een breed begrip wat naar eigen hand te zetten is.
Dit is waarom je het moet proberen
Social media-marketing is een relatief simpele en laagdrempelige manier om jouw bestaande marketingstrategie een boost te geven. Je kunt dus gebruik maken van verschillende methodes. Hoewel de campagnes op de platformen vaak relatief goedkoop zijn, kosten ze wel geld. Als je dit een te grote stap vindt, kun je ook eerst investeren in je eigen pagina. Dit is gratis en de beste manier om organische volgers te vinden. Je bereikt meerdere dingen met het bijhouden van social media; je kan naamsbekendheid generen, je biedt (potentiële) klanten een laagdrempelige manier om jou te contacteren en je bouwt autoriteit op. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer andere voordelen waar je van kunt genieten. Extra tip: organiseer een laagdrempelige give-away. Geef bijvoorbeeld de mensen die ervoor zorgen dat jij drie extra volgers krijgt een bedrukte bidon van de zaak. Een leuke manier om makkelijk aan nieuwe volgers te komen.
Begin vandaag nog
Social media-marketing is dus best wel makkelijk. Je kunt er vandaag nog mee beginnen. Het is wel slim dat je er eerst even voor gaat zitten en een plan van aanpak voor jezelf schrijft. Je wil namelijk de juiste doelgroep aanspreken, dat betekent dat je ook passende content moet creëren. Doe hier vooral onderzoek naar voordat je gaat beginnen. Onderzoek ook welke spreektaal passend is voor jouw doelgroep, wanneer jouw ideale doelgroep online is en welke beelden hen aanspreken. Eén ding is zeker: mensen vinden de gezichten achter een bedrijf interessant en interactie met een organisatie fijn. Schroom daarom niet om je personeel te laten zien, mits zij hiervoor openstaan natuurlijk. Organiseer bijvoorbeeld een Q&A, plaats regelmatig content en stel je team voor aan je volgers. Je kunt mensen trouwens ook een inzage geven in het kantoor. Nogmaals; mensen vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te nemen. Gebruik dan ook vooral relatiegeschenken als merchandise voor je bedrijf tijdens de rondleiding. Zet bijvoorbeeld op een nuchtere manier een aantal bedrukte items neer. Succes!