De Nissan Qashqai is de auto die de trend zette voor mainstream SUV’s voor gezinnen, en met miljoenen op de weg is hij nog steeds sterk, en hij is geëvolueerd om tegemoet te komen aan de veranderende smaak – met name wat betreft de motoropties.
En dat was nodig ook. De oorspronkelijke Nissan Qashqai had de markt namelijk vrijwel voor zichzelf, terwijl deze derde generatie auto zware concurrentie ondervindt van concurrerende fabrikanten die hun eigen versie van het succesvolle SUV-formaat uitbrengen.
Gelukkig heeft Nissan vastgehouden aan de winnende combinatie van een verhoogde rijpositie, een stijlvol maar redelijk robuust uiterlijk en nuchtere gebruikskosten, terwijl het kopers ook veel opties voor de afwerking biedt – van het instapmodel Visia tot het luxueuze Tekna+.
Prestaties van Nissan Qashqai
De mild-hybride technologie van de 1,3-liter benzinemotoren van de Nissan Qashqai betekent dat de startmotor kan fungeren als generator en energie oogst als de auto vertraagt om een kleine accu op te laden. Die energie wordt gebruikt om de motor bij lage snelheden te ondersteunen en het brandstofverbruik te verbeteren.
De 138 pk sterke DIG-T 140 en 156 pk sterke DIG-T 158 zijn beide een beetje loom als het toerental onder de 1500 tpm komt, zodat er een pauze is voordat er wordt geaccelereerd nadat je het gaspedaal hebt ingetrapt. Ze brengen je nog steeds veilig langs langzamere auto’s en tot snelheden op de snelweg als je een versnelling of twee terugschakelt.
Vering en rijcomfort
De Qashqai is leverbaar met wielen van 17 tot 20 inch, en de keuze die je maakt heeft grote invloed op het rijcomfort. Op de 18, die standaard zijn in de N-Connecta uitvoering, is het behoorlijk comfortabel. De ophanging kan goed overweg met oneffenheden op het wegdek bij lage snelheden, en het algehele comfort blijft niet ver achter bij de Karoq.
Geluid en trillingen
De Qashqai’s DIG-T 140 en DIG-T 158 motoren zijn stil bij lage toerentallen en meer gedempt dan de Karoq en Ateca benzinemotoren wanneer ze hard werken. Versies met 19 of 20 inch wielen hebben last van veel weggeluid, maar als je kiest voor 18 inch (N-Connecta uitvoering) is dit minder een probleem. Over het geheel genomen is het raffinement goed, hoewel de grote buitenspiegels bij snelwegsnelheden windgeruis veroorzaken.
De standaard handgeschakelde zesversnellingsbak is gemakkelijk genoeg te bedienen, met een lichte maar positieve schakeling waardoor het eenvoudig is de juiste versnelling te vinden. De DIG-T 158 is ook leverbaar met een automatische ‘box’ die soepel en responsief genoeg is voor de meeste situaties.
Rijpositie en dashboard
De rijpositie in de Nissan Qashqai is uitstekend. De bestuurdersstoel is comfortabel en sluit goed aan op de pedalen en het in hoogte en bereik verstelbare stuurwiel. Als je de instapversie Visia vermijdt, krijg je elektrisch verstelbare lendensteun, terwijl de Tekna- en Tekna+-modellen volledige elektrische stoelverstelling toevoegen. De Tekna+ heeft zelfs stoelgeheugeninstellingen en een massagefunctie.
Het voelt alsof je hoger van de weg zit dan in een conventionele hatchback (of de Seat Ateca trouwens), wat de meeste SUV-fans zullen waarderen.
Het dashboard bevat dikke knoppen voor de airconditioning die gemakkelijk te vinden zijn tijdens het rijden. Ga je voor de Tekna-uitvoering of hoger, dan zijn de analoge wijzerplaten achter het stuur vervangen door een volledig digitaal 12,3-inch display, dat helder en goed leesbaar is.
Zicht, parkeersensoren en camera’s
Het zicht aan de voor- en zijkanten van de Qashqai is niet al te lastig, hoewel de Skoda Karoq iets minder belemmerende voorruitstijlen heeft.
Bij de Karoq heb je ook beter zicht naar achteren door het royale glasoppervlak achter. De Qashqai heeft, net als veel andere rivalen, een opstaande achterruitlijn en dikkere achterstijlen, wat het zicht over de schouder belemmert.
Achteruit rijden is geen probleem, want zelfs de instapmodellen van de Visia hebben parkeersensoren achter. De Acenta Premium-uitvoering voegt een achteruitrijcamera toe, terwijl de N-Connecta-uitvoering of hoger die camera vervangt door een 360-graden vogelvluchtcamera en parkeersensoren vooraan toevoegt. Alle versies hebben LED-koplampen, en op de Tekna-uitvoering en hoger zijn ze adaptief, zodat je ze op grootlicht kunt laten branden zonder andere bestuurders te verblinden.
Satellietnavigatie en infotainment
Infotainment is geen sterk punt van de Qashqai, maar ook geen reden om er geen te kopen. Net als bij andere Nissans zien de graphics eruit alsof ze zo uit een oud arcadespel zouden kunnen komen – vooral de navigatiekaarten – en het besturingssysteem is niet het meest intuïtieve of responsieve. De Karoq en Ateca overtreffen de Qashqai in die opzichten, maar het beste systeem in de familie-SUV-klasse voor gebruiksvriendelijkheid is dat in de BMW X1.
Je krijgt een vrij eenvoudige stereo met vier luidsprekers bij de instapversie van de Visia. De meeste andere uitvoeringen krijgen zes luidsprekers, maar zelfs die set-up levert geen geweldige geluidskwaliteit. Daarvoor heb je het Bose-systeem met 10 luidsprekers en een subwoofer nodig, dat als optie leverbaar is op Tekna en standaard is op Tekna+.
Kwaliteit van het interieur
Het interieur van de Qashqai ziet er slim uit en voelt goed in elkaar gezet vergeleken met dat van veel van zijn mainstream concurrenten. Gestikte kunstlederen panelen op het dashboard en de deuren geven de sfeer een welkome oppepper, en de meeste knoppen, toetsen en schakelaars op het dashboard voelen goed ontworpen aan.
De Karoq is net zo goed, terwijl de Mazda CX-30 en Peugeot 3008 van binnen nog chiquer zijn, maar de marges zijn niet groot. Inderdaad, als je een familie-SUV wilt met een opvallend mooier interieur, moet je de BMW X1 of Volvo XC40 kopen.