8 Makkelijke Manieren om Neppe Reviews te Herkennen

neppe-reviews-herkennen

Je kunt niet alle recensies die je op het web ziet vertrouwen. Ken deze veel voorkomende patronen van valse en waardeloze recensies, zodat ze geen invloed hebben op wat je koopt.

Het overwicht van gebruikersrecensies is een internetfenomeen. Vóór het moderne web waren getuigenissen de enige manier om te horen wat “gewone mensen” van een product vonden. Nu kan iedereen zich uitspreken over software, producten en diensten.

Maar niet alle beoordelingen zijn echt. Valse online recensies komen vaker voor dan je zou denken, en kunnen je misleiden om een product te kopen dat je anders niet zou kopen. Laten we eens kijken naar enkele veel voorkomende rode vlaggen van valse recensies, zodat je kunt voorkomen dat je wordt misleid.

1. Vermelding van een gratis product

laptop-vrouw-werk-reizen

Het is gebruikelijk dat bedrijven een gratis product aanbieden in ruil voor een recensie. En hoewel ze niet altijd vermelden dat je een positieve recensie moet achterlaten, zijn mensen die aan dit soort regelingen meedoen waarschijnlijk bang dat ze geen nieuwe uitnodiging voor een gratis product krijgen als ze een negatieve recensie achterlaten.

Veel sites staan deze gratis productrecensies niet meer toe, maar dat betekent niet dat ze nooit gebeuren. Als je iemand ziet vermelden dat ze de recensie hebben achtergelaten in ruil voor een gratis artikel, of als ze de neiging hebben om alleen recensies achter te laten voor bedrijven waarvan bekend is dat ze dergelijke handel aanbieden, behandel wat ze zeggen dan met argwaan.

Zelfs als de persoon probeerde een objectieve recensie achter te laten, verandert het gratis krijgen van iets je mening in vergelijking met iets waarbij je je eigen geld hebt uitgegeven.

2. Website-gecontroleerde recensies

Ten slotte moet je ook uitkijken voor recensies die helemaal geen echte gebruikersrecensies zijn. Dit is geen probleem op sites als Amazon en eBay; het komt vaker voor op sites van eerste partijen voor software en producten. In deze gevallen zie je veel gecureerde hoge beoordelingen die een product ophemelen, maar er zijn zelden negatieve beoordelingen om die te compenseren.

Als de site de recensies samenstelt om er zelf beter uit te zien, vertrouw die recensies dan niet.

3. Uitstekende of slechte grammatica

Een echte recensie zal lezen alsof hij geschreven is door een gemiddeld persoon. Het kan een paar kleine grammaticale fouten bevatten, maar het moet duidelijk zijn zonder overdreven formeel te klinken. Een mogelijk teken van valse recensies is wanneer de kwaliteit van het schrijven zich aan beide extremen bevindt.

Een perfect gepolijste recensie is een teken dat iemand betaald is om het product zo geweldig mogelijk te laten klinken. Kijk uit voor flauwe uitspraken die klinken alsof ze uit de productbeschrijving of een persbericht komen, zoals “Deze software integreert perfect met het app-ecosysteem waar mijn workflow om vraagt.”

Evenzo kan een recensie die nauwelijks leesbaar is een teken zijn dat hij niet legitiem is. Veel bedrijven betalen mensen, meestal in ontwikkelingslanden waar Engels niet de hoofdtaal is, om positieve recensies voor hun producten te schrijven. Deze uitbestede beoordelingen dienen om de beoordeling van het product op te blazen.

4. Extreem negatieve of positieve emotie

vrouw-werk-werkkleding-schrijven

Een recensie die 100% positief of negatief is, is een teken dat de bedoelingen van de beoordelaar niet oprecht waren.

Een overweldigend positieve recensie geeft aan dat de persoon blinde loyaliteit heeft aan het merk, of dat hij betaald is of anderszins voordeel heeft gehad van de recensie. In een normale recensie zullen mensen meestal enkele negatieve punten noemen, zelfs als hun algemene mening positief is. Zeggen dat het “geweldig” is met nul redenen waarom is niet nuttig.

Evenzo biedt een volledig negatieve recensie je ook niet veel hulp. Mensen die een product volledig afkraken proberen de reputatie van het bedrijf te beschadigen omdat ze er een slechte ervaring mee hadden. Iemand die oprecht een recensie met één ster wil geven, zal zich richten op de specifieke problemen die hij ermee had, in plaats van overkoepelende boze opmerkingen te schrijven.

5. De beoordelaar heeft het product niet echt gekocht

Veel sites, waaronder Amazon, laten je zien of de beoordelaar het artikel dat hij beoordeelt ook echt gekocht heeft. Als de persoon het product niet gekocht heeft, moet je niet vertrouwen op wat hij of zij erover te zeggen heeft.

Het kan zijn dat ze het product gewoon belasteren omdat ze het bedrijf niet mogen. Als je kunt, filter dan altijd op mensen die het artikel werkelijk bezitten. Maar wees je ervan bewust dat het feit dat dit label verschijnt niet betekent dat de recensie betrouwbaar is.

De enige mogelijke uitzondering zijn mensen die een artikel ergens anders hebben gekocht en het vervolgens op Amazon hebben beoordeeld om mensen te laten weten dat er problemen mee zijn. Maar dit is zeldzaam, want de meeste mensen zouden daar de tijd niet voor nemen.

Als iemand verdacht lijkt, klik dan op zijn profiel om de andere beoordelingen te zien die hij heeft achtergelaten. Zoek naar patronen die niet logisch zijn, zoals het recenseren van dure artikelen van hetzelfde type (zoals meerdere TV’s) in een korte tijdspanne.

6. Overdreven humor

online-studie-laptop-leren

Veel mensen behandelen recensies als een plek om hun komische vaardigheden te testen. Soms kunnen humoristische recensies welkom zijn bij domme productvermeldingen, zoals de beruchte suikervrije Haribo gummibeertjes. Maar vaak maken humor en sarcasme het moeilijk om te zien of een recensie echt grappig is of gewoon een nep recensie schrijft om te kunnen lachen.

Als algemene regel geldt: negeer recensies die het product niet echt bespreken. Meer nuttige recensies dwalen niet af in dit soort raakvlakken.

7. Persoonlijke verhalen en details

Reviews met clichés als “Dit product heeft mijn leven veranderd!” zijn vaak nep. De meeste mensen voelen zich online niet zo sterk over willekeurige producten, dus fakers voelen misschien de behoefte om hun recensie op te hameren terwijl die niet echt is.

Een soortgelijk probleem ontstaat bij recensies in verhaalvorm, zoals “Ik voelde me down nadat mijn hond was overleden, toen vond ik toevallig dit product en kan niet geloven hoe geweldig het is!”. Het vertellen van persoonlijke verhalen trekt aan je emoties, waardoor je eerder geneigd bent iets te kopen dan je anders zou doen. Goede recensies richten zich niet op persoonlijke verhalen; ze gaan over het product.

Een andere veel voorkomende reviewtrend, vooral voor mobiele apps, is “Ik schrijf nooit reviews, maar…”. Dit is niet per se een teken van een valse recensie, maar behandel zulke voorbeelden met enige argwaan. Het kan een teken zijn dat iets anders dan oprechte interesse de auteur ertoe aanzette de recensie te schrijven.

8. Focus op irrelevante details

Sommige van de punten die we besproken hebben helpen je om reviews te herkennen die volledig vervalst zijn, maar dat zijn niet de enige nutteloze soorten reviews die je moet uitwieden. Er zijn ook recensies die niet relevant zijn omdat ze niet ingaan op de kernvraag: of het artikel het kopen waard is.

Een veel voorkomende vorm hiervan zijn recensies die klagen over trage levertijden, beschadigde dozen of andere bijkomstige details. Hoewel het frustrerend is om een artikel beschadigd te krijgen tijdens de verzending, heeft dat geen invloed op de kwaliteit van het eigenlijke product.

Negeer reviews die zeggen: “Het product is vijf sterren waard, maar ik heb één ster gegeven omdat de verpakking verbogen was” of iets dergelijks.

Online recensies zijn niet zo nuttig als ze lijken

Hoewel recensies je kunnen laten zien wat echte mensen van een product vinden, zijn ze niet allemaal betrouwbaar. Houd de bovenstaande punten in gedachten bij het bekijken van recensies om de kans te verkleinen dat een valse recensie je beslissing beïnvloedt.

Er zijn ook manieren om valse recensies tegen te gaan. Als je op de site verdachte recensies kunt melden, doe dat dan. Zorg ervoor dat je meerdere recensies vergelijkt, ook professionele, om een totaaloordeel te krijgen. En overweeg je eigen recensies te schrijven die in de toekomst nuttig zijn voor anderen.

Total
0
Shares
Gerelateerde berichten