In een tijd waarin duurzaamheid en milieubescherming steeds belangrijker worden, is het maken van bewuste keuzes van cruciaal belang. Dit geldt ook voor bedrijven die relatiegeschenken aanbieden aan hun klanten, partners en werknemers. Het selecteren van milieuvriendelijke relatiegeschenken is niet alleen een verantwoorde keuze, maar het heeft ook tal van voordelen voor zowel het milieu als het imago van het bedrijf.
Wat zijn duurzame relatiegeschenken?
Duurzame geschenken helpen je klanten en werknemers om afval te verminderen en een klimaatvriendelijke levensstijl te omarmen. Ze kunnen je ook helpen een statement te maken over je waarden.
In plaats van weer een plastic pen of een cadeaumand met de kleuren van je bedrijf te pakken, kun je beter nadenken over hoe je mensen kunt helpen om hun dagelijkse impact te verminderen en milieubewuster te worden.
Een duurzaam geschenk van je bedrijf zegt drie dingen:
- We waarderen je bijdrage aan ons bedrijf.
- We geven om de aarde en het verminderen van onze impact.
- We willen jou helpen hetzelfde te doen.
Wie zou duurzame relatiegeschenken moeten geven?
Als je een bedrijfseigenaar bent die zijn bedrijf of merk in lijn wil brengen met duurzame keuzes, overweeg dan geschenken die teruggeven aan de aarde. Ze laten je betrokkenheid bij het milieu zien en zorgen voor loyaliteit van personeel en klanten. Geschenken aan klanten en werknemers zijn meer dan alleen het delen van milieuvriendelijke promotionele producten en tonen erkenning en waardering.
Wat maakt een geschenk duurzaam?
“Duurzaam” is geen gereglementeerde term, maar dit trefwoord omvat over het algemeen geschenken die in een van de volgende categorieën vallen:
- Geschenken gemaakt van milieuvriendelijke, gerecyclede of hergebruikte materialen
- Artikelen met lokale of biologische materialen
- Artikelen met alternatieve materialen of die gemaakt zijn met gecertificeerde duurzame processen (bijv. vrij van schadelijke kleurstoffen, bleken, etc.)
- Artikelen die plastic voor eenmalig gebruik kunnen helpen elimineren (bijv. zero waste alternatieven)
- Producten die gecertificeerd zijn voor duurzame industrienormen
Groeipapier met je bedrijfslogo
Leuk idee nodig? Groeipapier is een uniek en innovatief product dat steeds populairder wordt in de wereld van relatiegeschenken. Het is papier dat handgemaakt is van gerecyclede materialen en zaden bevat van verschillende bloemen, kruiden of groenten. Het bijzondere aan groeipapier is dat het, wanneer het in de grond wordt geplant, daadwerkelijk kan uitgroeien tot prachtige bloemen, smakelijke kruiden of verse groenten.
Je kunt het relatiegeschenk ontwerpen met het logo, de naam of een persoonlijke boodschap van je bedrijf. Dit maakt het een uitstekende manier om je merk op een creatieve en milieuvriendelijke manier te promoten.
Ontvangers zullen aangenaam verrast zijn wanneer ze ontdekken dat het papier niet alleen een boodschap of ontwerp bevat, maar ook de potentie heeft om te transformeren in levendige planten. Het is een geschenk dat verder gaat dan alleen het materiële en een ervaring biedt die blijvende herinneringen creëert.
Wat zijn de beste criteria voor relatiegeschenken?
De beste duurzame relatiegeschenken voldoen aan de volgende criteria:
- Versterken de waarden van je bedrijf. Als je bedrijf de boodschap wil overbrengen dat het het terugdringen van plastic op de werkplek ondersteunt, dan laat het geven van een herbruikbare glazen koffiemok zien dat je betrokken bent bij dit onderwerp. Het deelt ook een nuttig item.
- Weerspiegel de kwaliteit van je relatie. Bedrijven geven topklanten geschenken die iets zeggen over hun bijdrage aan het bedrijf. Dat betekent vaak een geschenk met een hogere waarde voor belangrijkere klanten, VP’s en leidinggevenden. Maar het is belangrijker om kwaliteit boven kwantiteit te denken.
- Houd je aan het bedrijfsbeleid. Sommige bedrijven hebben beperkingen rond de waarde van een geschenk dat een werknemer mag aanvaarden. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van deze regels als je buiten je eigen bedrijf geeft.
- Zijn persoonlijk. Door een persoonlijk bedankje of groet toe te voegen aan het kaartje van je cadeau, voelt je cadeau oprechter aan. Als je geen persoonlijk briefje kunt toevoegen, vraag dan iemand anders om dit voor je te doen. Een handgeschreven briefje geeft aan dat je een band hebt met het cadeau en de ontvanger.
- Kunstig gepresenteerd zijn. Hoe je een cadeau inpakt of presenteert, draagt bij aan de waarde ervan. Beknibbelen op de buitenkant kan de waarde van de binnenkant snel verminderen.
- Zijn nuttig. Denk na over wat mensen kunnen gebruiken en ga voor praktisch.
- Zijn niet altijd gemerkt. Er was een tijd dat het toevoegen van je bedrijfslogo of boodschap aan een cadeau vanzelfsprekend was. Nu niet meer. Nu geven sommige gemerkte geschenken de boodschap dat je wilt dat je bedrijf herinnerd wordt, meer dan dat je de ontvanger van het geschenk wilt bedanken. Is dit een cadeau, een promotiegeschenk of een marketingkans?
- Zijn niet alleen voor de feestdagen. Meer bedrijven gaan over op een nieuwjaarsgeschenk, wanneer cadeaus minder snel verloren gaan in de overvloed van kerst- en seizoensgeschenken. Het geven van verjaardagscadeaus is een andere manier om een persoonlijk tintje te geven.
Bonustip: met de geschenken uit het assortiment van Greengiving kun je je organisatie op een groene manier promoten én je medewerkers, klanten of relaties voorzien van een origineel geschenk.
Relatiegeschenken
Steeds meer bedrijven bieden relatiegeschenken aan. Onthoud dat dit uiteindelijk je kans is om waardering te tonen voor degenen die iets voor je bedrijf betekenen. Klanten en werknemers herinneren zich je attentheid en dragen dat het hele jaar met zich mee.