Merk Registeren cruciaal volgens UDC-directeur Brian Bout: “Voorkomt leed en ellende” 

merk-registeren-cruciaal-brian-bout

Wil je een festival of evenement in Nederland organiseren, dan is merkbescherming onvermijdelijk. Iemand die daarover mee kan praten is Brian Bout, directeur van festivalorganisator UDC Events. De Noord-Hollander weet dankzij zijn jarenlange ervaring in de festivalbranche inmiddels als geen ander welke valkuilen er zijn met het registreren van merken en hoe je het best handelt wanneer er inbreuk op jóuw merk gemaakt wordt.

‘Meer dan 25 merknamen geregistreerd’

Met UDC Events organiseert Brian Bout Dance Valley, Dutch Valley, Ground Zero en diverse andere dance- en popfestivals in Nederland. “Zelf ben ik begin jaren ’90 begonnen met Mysteryland, dat ik inmiddels overigens verkocht heb. Mysteryland is uitgegroeid tot een geweldig festival met een enorm sterk merk”, vertelt Brian Bout. “In al die jaren hebben we met UDC uit mijn hoofd wel meer dan 25 merknamen geregistreerd. Eigenlijk weet ik het niet eens precies. De merknamen van festivals die we inmiddels al niet meer organiseren, hebben we ook nog steeds geregistreerd staan.”

Volgens Brian Bout komt het bovendien regelmatig voor dat er mooie namen te binnenschieten bij UDC Events. “Die laten we uiteraard direct als merk vastleggen: wie weet levert dit in de toekomst wel een mooi, nieuw festival op. Een voorbeeld hiervan is de naam Area51, verwijzend naar de militaire basis in de Verenigde Staten met een mysterieuze sfeer. Deze naam past volgens ons uitstekend bij een festival, al is deze vooralsnog helaas niet van de grond gekomen. Wie weet wat de toekomst brengt.”

‘We waren zo groen als gras’

Dat Brian Bout met UDC Events zijn merknamen registreert, was volgens hem lang niet altijd een vanzelfsprekendheid. “In de beginjaren deden we dat niet zo netjes. We waren in de jaren ’90 zo groen als gras en realiseerden niet dat je merken moest vastleggen en beschermen. Als bedrijf investeer je natuurlijk veel geld en energie in een concept, en dan wil je niet dat er allerlei cowboys komen die hiervan willen profiteren en met jouw succes vandoor gaan. Op een gegeven moment waren er allerlei partijen die inbreuk op onze merknamen maakten, waarop wij besloten een advocaat in te huren.”

“Wij realiseerden ons vanaf dat moment hoe belangrijk het is je merknamen te registreren, anders heb je geen poot om op te staan. Zo hadden we ooit een geschil met Indian Valley, ook een dance-evenement. Deze zaak kwam voor de rechter, die ons uiteindelijk in het gelijk stelde en bepaalde dat Indian Valley teveel op Dutch Valley leek. Het concept had teveel gelijkenissen, dezelfde doeleinden en natuurlijk een naam die grotendeels overeenkwam met de onze. Gelukkig komen we er vaak samen wel uit met andere partijen, zonder tussenkomst van de rechter. Een zaak kost in veel gevallen natuurlijk een hoop geld.”

‘Facebooken of Googelen volstaat niet’

Of Brian Bout nog tips heeft voor toekomstige evenementenorganisaties die merknamen gaan gebruiken? “Onderzoek of je merk al in gebruik is of niet, dit voorkomt een hoop leed en ellende. En doe dit niet zelf, maar laat dit door een specialist doen. Het merkenrecht is complex en even Facebooken of Googelen volstaat niet. Zowel merkonderzoek, -registratie als -bewaking zijn een cruciaal onderdeel van je bedrijfsvoering”, besluit Brian Bout.

Total
0
Shares
Schrijf een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde berichten