Een makkelijke manier om je winst te vergroten, is door te besparen op de kosten die je maakt als ondernemer. Er zijn tal van manieren waarop je kunt besparen. Doe je voordeel met de volgende tips.
Besparen op inrichting van je kantoor
De inrichting van je kantoor kan veel kosten met zich meebrengen. Je hebt goede stoelen en bureaus nodig, kasten, vergadertafels, een koffiezetapparaat en wilt het ook nog gezellig maken op kantoor. Daarnaast is er voldoende ruimte nodig om prettig te kunnen werken. Het meubilair mag niet te dicht op elkaar staan, want dan voelt dit al snel benauwend aan. Tegenwoordig kiezen veel ondernemers ervoor om personeel (deels) vanuit huis te laten werken. Hierdoor kan je besparen op de vierkante meters die je nodig hebt. Met tweedehands kantoormeubelen kies je voor kwaliteit, terwijl je tegelijkertijd gigantisch bespaart op de aanschafkosten van kantoormeubilair. Van tweedehands bureaustoelen tot gebruikte bureaus, je hebt zeer veel keuze uit A-merken wanneer je kiest voor gebruikt kantoormeubiliar van lamers-kantoormeubelen.
Besparen op overheadkosten
Een grote kostenpost waar je op kunt besparen, zijn de overheadkosten. Deze kosten maak je om jouw onderneming te runnen. Deze indirecte kosten hebben niets te maken met de producten of diensten die jij verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor marketing, administratie, juridische kosten, huur van je kantoorpand en personeelskosten. Ook kosten voor softwaresystemen, telefonie en auto’s vallen onder overheadkosten. Deze kostencategorie hebben geen apart plekje op je balans. Je wilt het percentage aan overheadkosten zo laag mogelijk houden, want zo vergroot je jouw brutowinst.
Om dit percentage te berekenen gebruik je de volgende formule:
(Indirecte kosten / directe kosten) x 100 = overhead%.
Neem je contracten door
Neem jaarlijks de tijd om je huurcontract, verzekeringscontract en energiecontract onder de loep te nemen. Vergelijk met andere aanbieders om te zien of een overstapt loont. Zeker op de langere termijn kan dit veel kosten besparen! Let er daarnaast op dat na werktijd de verwarming, lampen en computers uit staan. Zo bespaar je op de energiekosten, wat zeker in de huidige tijd een grote hap uit je budget kan nemen.
Bonustip: Reizen beperken
Het is lang niet altijd meer nodig om een afspraak op locatie te doen. Veel zaken zijn ook via beeldbellen af te handelen. Maak jezelf bekend met screensharing, zodat je een ander op jouw scherm kunt laten zien wat je vraag is of wat er moet gebeuren. Minder reizen is beter voor je portemonnee en voor het milieu! Reis je veel voor je werk naar het buitenland? Stel jezelf dan de vraag of je echt luxe moet vliegen en overnachten, of dat het ook wel een tikje minder kan.