Steeds meer consumenten die een telefoonabonnement hebben bij een grote provider zoals KPN, T-Mobile of Vodafone of bij een kleinere provider zoals Simyo en Simpel betalen een hoger bedrag voor hun telefoonrekening. De telefonieproviders kiezen ervoor om de inflatie door te berekenen aan de consument. Daardoor betalen vooral de klanten met een langdurig telefooncontract van bijvoorbeeld twee jaar de inflatiecorrecties. Nieuwe klanten worden minder vaak geconfronteerd met toegenomen telefoniekosten. Om deze reden kan het verstandig zijn te kiezen voor een kortlopend telefoniecontract.
Telecomprovider mag inflatie doorberekenen
De inflatie ligt rond de 6 procent en T-Mobile koos er eind vorig jaar al voor om de inflatie – die toen op 8 procent lag – door te berekenen aan de consument. Daarnaast kiezen KPN en Vodafone ervoor om de prijzen te verhogen. Deze prijzen vallen onder de zogenaamde ‘inflatiecorrectie’. Het is gebruikelijk dat de telecomaanbieders ieder jaar de prijzen verhogen, aan de hand van de dan geldende inflatie. De afgelopen jaren gingen de prijzen amper omhoog, doordat er bijna geen sprake was van inflatie. Maar nu de inflatie torenhoog is, zijn er meer consumenten die geconfronteerd worden met hoge telefoonrekeningen als gevolg van die inflatie.
Er komen dan ook veel vragen binnen bij onder meer de Consumentenbond en de Autoriteit Consument & Markt of de telecomproviders wel in hun recht staan om de prijzen met soms een paar euro per maand te verhogen. De telecomproviders mogen inderdaad de inflatie doorberekenen aan de consument. De hogere kosten voor telecombedrijven worden niet alleen veroorzaakt door de hogere energieprijs, maar ook door het feit dat het personeel meer loon krijgt. Zulke kosten zien de klanten terug op hun rekening.
Klant moet inflatie slikken
De klant heeft de inflatiecorrectie simpelweg maar te slikken. De correctie komt niet alleen voor bij de drie grote providers, maar ook bij de kleinere providers zijn de prijzen het afgelopen halfjaar omhoog gegaan. Zo hebben onder meer Simpel, Simyo, Hollandsnieuwe en Ben hun prijzen verhoogd. In de algemene voorwaarden van de providers is te lezen dat een inflatiecorrectie geen reden is om het telefoniecontract op te zeggen. Iedereen die een telefoniecontract heeft, is akkoord gegaan met deze voorwaarden.
Toch betekent dit niet dat klanten helemaal geen keuze hebben. Veel alerte consumenten houden de telefoniemarkt scherp in de gaten. Zodra het contract is afgelopen, kan het lonen om over te stappen naar een andere telecomaanbieder. De verhoogde prijzen gelden namelijk meestal voor trouwe klanten, maar niet voor nieuwe klanten. In verband met de concurrentie op de telefoniemarkt zijn de telecomaanbieders erbij gebaat om de prijzen laag te houden voor nieuwe klanten. De consument kan daar de vruchten van plukken.
Overstappen en kortere looptijd
De telecomproviders gaven vooral hoge kortingen bij de telefoniecontracten met langere looptijden. Dat is nog steeds het geval, maar het is voor consumenten aantrekkelijk om eerst een rekensommetje te maken. Het kan namelijk vooral lonen om over te stappen naar een andere telefonieprovider en te kiezen voor een kortlopend contract. Zo is het mogelijk de inflatiekosten te vermijden door te kiezen voor een maandelijks opzegbaar abonnement, bijvoorbeeld in de vorm van een Sim Only, oftewel een abonnement zonder toestel. Een dergelijk contract is geschikt voor alle soorten mobiele telefoons, zowel bijzondere telefoons als minder bijzondere. Daarnaast is er de keuze voor een abonnement met een looptijd van een jaar. Door regelmatig te wisselen van provider blijf je een nieuwe klant en heb je daardoor minder te maken met de inflatiecorrectie, die veelal geldt voor klanten met een langdurig telefooncontract.