30 Tips om Hete Zomeravonden te Overleven

hete-zomeravonden-overleven

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: Je ligt te woelen en te draaien in bed, tegenstribbelend omdat je zweet je praktisch aan de lakens vastgelijmd heeft. Het. Is. Vreselijk. En niet goed voor die ideale slaaptemperatuur.

De voor de hand liggende oplossing voor een koele, rustige, en REM-volle slaap is een airconditioner. Maar een airco verbruikt tonnen energie en jaagt je maandelijkse elektriciteitsrekening de hoogte in. Dus wat moet een milieubewuste, budgetbewuste slaper doen?

Hier zijn wat beproefde doe-het-zelf strategieën om een kamer te koelen en te voorkomen dat je in de hitte slaapt tijdens die plakkerige zomernachten.

1. Slaap alleen

bed-slaapkamer

Alleen slapen heeft zijn voordelen, waaronder veel ruimte om je uit te strekken. Snoozen in gespreide adelaarspositie (met je armen en benen die elkaar niet raken) is het beste om lichaamswarmte te verminderen en lucht rond je lichaam te laten circuleren.

2. Ga voor old-school

Weet je nog toen koelkasten ijskasten waren waarin echte blokken ijs zaten? Waarschijnlijk niet. Maar deze blijf koel-truc komt regelrecht uit het ijskast-tijdperk.

Maak een DIY airconditioner door een ondiepe pan of schaal vol ijs voor een ventilator te zetten. Het briesje zal bij het smelten van het ijs koud water van het oppervlak oppikken, waardoor een verkoelende nevel ontstaat.

3. Zeg nee tegen draaiende elektronica

We weten dat voor een ideale slaap koelere temperaturen nodig zijn. Die altijd draaiende computers, de TV die je aan liet staan, alle gadgets die je vlak voor het slapengaan gebruikte – die elektronica wekt warmte op.

Als je ze ‘s nachts niet aan hoeft te hebben, haal ze dan uit het stopcontact.

4. Ga laag

slaap-bed

Hete lucht stijgt op, dus zet je bed zo dicht mogelijk bij de grond om de hitte te verslaan.

In een huis met één verdieping sleep je de matras van een slaapzolder of hoog bed naar beneden en leg je hem op de vloer. In een huis of appartement met meerdere verdiepingen, slaap op de begane grond of in de koele kelder in plaats van op een bovenverdieping.

5. Wees creatief met ventilatoren

Als je dacht dat ventilatoren alleen bedoeld waren om hete lucht rond te blazen, denk dan nog maar eens goed na! Richt boxventilatoren op de ramen zodat ze warme lucht naar buiten duwen. Stel plafondventilatoren zo in dat de bladen tegen de wijzers van de klok in draaien, zodat ze warme lucht omhoog en naar buiten trekken in plaats van alleen maar door de kamer te wervelen.

6. Creëer een zijdelingse bries

Nog meer boxventilator pro tips: Zet een ventilator tegenover een raam, zodat de wind van buiten zich met de ventilator mengt tot een verkoelende zijwind. Zet meerdere ventilatoren rond de kamer om de luchtstroom nog onstuimiger te maken.

Als het lawaai van open ramen je wakker houdt en het lawaai van de ventilator niet voldoende is om het te bedekken, probeer dan een ontspannend muziekje (misschien met bosgeluiden!).

7. Gooi de tank vol

Neem een voorsprong op de hydratatie door een glas water te drinken voor je naar bed gaat. Door ‘s nachts te woelen en te zweten kun je uitdrogen, dus doe van tevoren wat H2O in de tank. (Een goede tip: een klein glas is voldoende – tenzij je echt zin hebt in dat toiletbezoek om 3 uur ‘s nachts).

8. Houd het licht overdag buiten

wave-gordijnen

Als de zon overdag je huis in een broodroosteroven verandert, zal die hitte ‘s nachts blijven hangen. Als je overdag je gordijnen en jaloezieën gesloten houdt, blijft je kamer koeler en kan hij sneller afkoelen als je naar bed gaat.

9. Word creatief met granen

Rijst en boekweit zijn niet alleen om te eten! Ze kunnen je ook koel houden tijdens warme nachten.

Leg een voorraadje boekweit kussens aan, die geen hitte absorberen zoals katoen of dons. Voor een koud kompres bij echt warme nachten vul je een sok met rijst, knoop je hem af en stop je hem een uur in de vriezer. Het kompres blijft tot 30 minuten fris – zeker genoeg tijd om in te dommelen.

10. Laat je innerlijke Tarzan los

Voel je je ambitieus (of gewoon heel erg heet)? Tuig een hangmat op of zet een eenvoudig veldbed op. Beide bedtypes zijn aan alle kanten zwevend, wat de luchtstroom bevordert.

11. Houd het fornuis uit

De zomer is niet de tijd om een gloeiend hete braadpan of gebraden kip in elkaar te flansen. Eet in plaats daarvan koele gerechten op kamertemperatuur (salades zijn een koppeling) om te voorkomen dat er nog meer hitte in huis ontstaat. Als je toch warm eten wilt, zet dan de grill aan in plaats van de oven.

12. Kampeer thuis

camperen-tent-wildernis

Heb je toegang tot een veilige buitenruimte zoals een terras, binnenplaats, of achtertuin? Oefen die kampeervaardigheden (en blijf koeler) door een tent op te zetten en al fresco te slapen.

13. Hou je huisdieren in hun eigen bed

Dit kan een uitdaging zijn als je aaibare huisdieren hebt die wachten om zich met hun grote, hete lijven te nestelen in je bed. Als je hun puppy-ogen kunt weerstaan, probeer ze dan in hun eigen aparte bed te laten slapen (of tenminste aan het voeteneind van de jouwe).

14. Kies katoen

Bewaar de ooh-la-la satijn, zijde, of polyester lakens voor koelere nachten. Lichtgekleurd beddengoed van licht katoen (Egyptisch of anders) of linnen is ademend en uitstekend om ventilatie en luchtstroom te bevorderen.

In de hitte helpen katoenen pyjama’s je sneller in slaap te vallen.

15. Ijskoude lakens

Leg je lakens voor het slapengaan een paar minuten in de koelkast of vriezer. (Doe ze eerst in een plastic zak – tenzij eau de bevroren pizza je favoriete aromatherapiegeur is.)

Toegegeven, dit houdt je niet de hele nacht koel, maar het geeft een korte adempauze van hitte en vochtigheid.

Pro tip: Je sokken invriezen is een andere goede koelte-opwekkende truc.

16. Laken ophangen

Koel een hele kamer af door een nat laken voor een open raam te hangen. Het briesje dat naar binnen waait zal de temperatuur van de kamer snel doen dalen. Of zet je ventilator erbij voor een sneller effect.

17. Zorg voor koud comfort

Hier is een tip om het hele jaar door de energiekosten laag te houden: Koop een warmwaterkruik. Vul hem in de winter met kokend water voor behaaglijke tenen zonder de thermostaat hoger te zetten. In de zomer kun je hem in de vriezer stoppen om een bedvriendelijk ijszakje te maken.

18. Bind je haar op als het lang is

vrouw-staart-koel

Als je lang haar hebt, heb je waarschijnlijk wel eens die warme sjaal gevoeld terwijl je slaapt. Bind het terug met een haarvriendelijke scrunchie die geen breuk veroorzaakt terwijl je slaapt. Je nu koelere nek zal je dankbaar zijn.

19. Pulsatiepunten

Breng ijskompressen of koude kompressen aan op pulsatiepunten bij je polsen, nek, ellebogen, liezen, en enkels en achter je knieën.

20. Coolpad kussen

Verkoelend kussen, Coolgel Chillow® Coolpad

Probeer een coolpad kussen. Het is speciaal ontwikkeld om je ‘s nachts koel te houden. Door gebruik te maken van cool gel technologie helpt het coolpad kussen om warmte op te nemen van de verhitte delen van het lichaam.

Het is energiezuinig en voegt een extra pluchen, super zachte laag aan je bed toe.

21. Haal de fluffy kussens weg

Als je gewoonlijk je hoofd op een groot, pluizig kussen slaat, overweeg dan dat kussen te ruilen voor een lichtere, minder dichte versie. Je hoofd heeft de neiging warmte vast te houden, en een met pluisjes omgeven kussen kan voorkomen dat warmte ontsnapt.

22. Draai dat niet-pluizige kussen om

Doorweekt wakker worden? Maak er een gewoonte van je kussen om te draaien naar die zoete, koele kant als je het gevoel hebt dat het te warm geworden is.

23. Draag niks straks

Minder is beslist meer als het gaat om zomerse nachten. Kies een los, zacht katoenen hemd en een korte broek of ondergoed.

Volledig naakt gaan tijdens een hittegolf is (niet verrassend) controversieel. Sommige mensen geloven dat het hen helpt koel te blijven. Anderen beweren dat au naturel gaan betekent dat zweet op je lichaam blijft in plaats van door stof te worden weggeveegd.

24. Kleed je luchtig

sieraden-vrouw

Het juiste bedtijd ensemble is de sleutel. Verkoelende PJ’s zijn gemaakt van vochtafvoerende stoffen zoals katoen en bamboe, of van hightech kunststoffen die nachtelijke oververhitting voorkomen.

25. Een warm bad

Als je doorweekt bent van het zweet, is het laatste wat je misschien zou willen doen, je onderdompelen in een warm bad. Maar verrassend genoeg werkt het.

De warmte van het water stuurt een stormloop van bloed naar je handen en voeten, waar de aders vlak onder je huid liggen. Dit laat extra warmte ontsnappen en koelt je bloedbaan af. Idealiter spring je 1 tot 2 uur voor het slapengaan in bad om je lichaam de tijd te geven af te koelen voor je tussen de lakens glipt.

Natuurlijk, als je te plakkerig bent om te slapen, kan een koude douche aantrekkelijker zijn. Onder een stroom koud water staan brengt je lichaamstemperatuur omlaag en spoelt zweet af, zodat je koel en schoon het hooi in kunt gaan.

Als je doorweekt bent van het zweet, is het laatste wat je zou willen doen, je onderdompelen in een bad met warm water. Maar, verrassend genoeg, werkt het wel.

26. Doe de lichten uit

Deze tip spreekt vrij voor zich. Gloeilampen (zelfs milieuvriendelijke CFL’s en LEDs) geven warmte af. Gelukkig blijft het in de zomer licht tot 8:00 of 9:00 ‘s avonds.

Maak zo veel mogelijk gebruik van natuurlijk licht. Houd kamers koel als het donker is door lichten minimaal of helemaal niet te gebruiken (romantisch diner bij kaarslicht, iemand?).

27. Ga voor minimalistisch

Als de temperaturen hoog oplopen, ruil dan die extra-comfortabele matras in voor een minimalistische stro- of bamboemat. Deze geheel natuurlijke slaapoppervlakken zijn minder comfortabel, maar ze houden de warmte niet vast zoals een gezwollen, met stof bedekte matras.

28. Ga niet sporten rond je bedtijd

dumbbell-vrouw-sporten

Van lichaamsbeweging is aangetoond dat het je helpt beter te slapen. Maar als je geneigd bent laat op de dag of ‘s avonds actief te worden, overweeg dan je training sessie eerder op de dag te doen, zodat je niet met dat hete lijf naar bed gaat voordat het afgekoeld is.

29. Vermijd het “vleeszweten”

Ga in plaats van grote, zware maaltijden voor kleinere, lichtere diners, die gemakkelijker te metaboliseren zijn. Het kost je lichaam veel meer energie om eiwitten af te breken dan vetten of koolhydraten. Verruil dus die enorme biefstuk voor een schotel fruit, groenten en peulvruchten.

Vermijd ook het eten van zware maaltijden en het nuttigen van alcohol tot 2 à 3 uur voor het slapengaan voor een optimaal afkoelingspotentieel.

30. Slaap als een Egyptenaar

Die Nijlbewoners wisten hoe ze het goed moesten doen. De “Egyptische methode” houdt in dat je een laken of handdoek in koel water bevochtigt en het als deken gebruikt. Leg een droge handdoek onder je lichaam om te voorkomen dat de matras doorweekt raakt.

Total
0
Shares
Schrijf een reactie

Your email address will not be published.

Gerelateerde berichten