Hoe kun je Gezond Eten als je Geen Tijd hebt? 3 Manieren

gezond-eten-geen-tijd-manieren

Je begint met de beste bedoelingen: Je maakt een bladwijzer voor gezonde recepten, haalt boerenkool en quinoa bij de supermarkt en koopt een snelkookpan. Maar dan gebeurt er iets. Je krijgt een groot werkproject, je moet voor zieke kinderen (of ouders) zorgen, of je bent de hele dag bezig met boodschappen doen. Wat de reden ook is, het leven laat ons vaak geen tijd (of energie!) om maaltijden te bereiden. Dus ga je bijvoorbeeld een pizza afhalen, waardoor je je opgeblazen voelt en ontmoedigd raakt om ooit nog gezond te eten.

Je hebt gelijk dat je je zorgen maakt. Een dieet met veel verzadigd vet, natrium en suiker kan leiden tot obesitas, een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed en een hoge bloeddruk – allemaal risicofactoren voor hartaandoeningen. Maar er zijn manieren om thuis gezond te eten zonder veel tijd te besteden aan het plannen van maaltijden of het doen van boodschappen.

1. Gezonde afhaalopties

gezonde-afhaalopties-eten-afhalen

Veel restaurants bieden tegenwoordig lichtere gerechten op hun menukaart, vaak met een calorieteller. Kijk snel online naar de menu’s van restaurants om te zien welke de beste opties bieden voordat je op pad gaat. Overweeg dan deze tips bij het bestellen:

  • Eet eerst een kleine salade of soep op basis van bouillon. Het is een voedzame en vullende start van je maaltijd die je helpt minder calorieën binnen te krijgen.
  • Kies voor voorgerechten op basis van groenten of met gebakken, gebraden of gegrilde vis of kip zonder vel.
  • Zoek naar maaltijden die niet vet of vettig zijn. Door bijvoorbeeld in plaats van met kaas bedekte kip tortillas te bestellen, gegrilde kip of vis taco’s te nemen. Kies gerechten zonder romige sauzen of jus.
  • Vraag om groenten of salade in plaats van dikmakende bijgerechten zoals frietjes, koolsla of boterrijke aardappelpuree.
  • Als je trek hebt in een toetje, kies dan voor vers fruit of sorbet.

2. Handige maaltijdpakketten

Als de tijd die het kost om recepten te verzamelen, te plannen wat je een week gaat eten en boodschappen te doen je ervan weerhoudt om thuis gezond te eten, is er een gemakkelijke oplossing: maaltijdpakketten die elke week bij je thuis afgeleverd worden.

De missie van uitgekookt.nl is om Nederland gezonder te laten eten. Dit doen ze door gezonde én lekkere maaltijden bij je thuis te bezorgen. Zo maken ze het héél makkelijk om gezond te eten. Ze vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat het eten vers is en daarom gebruiken ze alleen seizoensgerechten.

Natuurlijk zijn de kosten hoger dan wanneer je zelf je maaltijden inplant en boodschappen doet, maar velen vinden het gemak de moeite waard, je hoeft ze namelijk alleen nog maar in de magnetron te stoppen. En je voorkomt dat je ingrediënten koopt die ongebruikt in de koelkast blijven liggen.

Je kunt kiezen uit een uitgebreide lijst van maaltijden, waarbij je rekening kunt houden met je dieetwensen. Bovendien kun je de maaltijden 5 dagen in je koelkast bewaren. Tijdens het transport worden de maaltijden altijd koelvers vervoerd, zodat deze zo vers mogelijk bij jou worden bezorgd.

Je bespaart jezelf een hoop gedoe, stress en tijd met deze maaltijdpakketten en het handige is, je kunt deze service ook gebruiken wanneer je gasten hebt met bijvoorbeeld kerst. Het kerstdiner is het perfecte moment om eens lekker uit te pakken met de mensen die je liefhebt. Uitgekookt biedt ook speciale kerstboxen aan voor meerdere personen, waarbij je kunt genieten van een culinair kerstdiner zonder zelf te hoeven koken! Je hoeft het alleen nog maar op te warmen.

3. Betere fastfood keuzes

gezondere-fast-food-opties-gezond-eten

Fastfood eten betekent niet dat je een vette cheeseburger en zoute frietjes moet eten. Tegenwoordig zijn er verschillende menu-opties waar je gezondere keuzes kunt vinden. Veel fastfoodrestaurants hebben hun menu’s, met het aantal calorieën, ook online staan.

Slimme keuzes voor een snelle en gemakkelijke maaltijd zijn plaatsen waar je meer controle hebt over wat er in je bestelling zit. In een broodjeszaak is het gemakkelijk om gezonde aanpassingen te doen, zoals geen mayo, extra groenten en volkoren brood. (Bovendien hebben ze vaak ook salades en soepen.) Etnische eetgelegenheden die zelfgemaakte schalen, vegetarische opties of gegrilde vlees- en groenteschotels aanbieden, zijn ook een goede keuze.

Maar als je door een traditionele drive-in gaat, houd dan deze tips in gedachten:

  • Vermijd gefrituurd voedsel (zoals frietjes, uienringen, kipreepjes en nuggets).
  • Een broodje gegrilde kipfilet zonder vel bevat minder verzadigd vet dan een hamburger.
  • Bestel de kleinste maten – maak niets te groot. Als je de kinderversie van je favoriete fastfood bestelt, krijg je de smaak waarnaar je verlangt met veel minder calorieën.
  • Sla calorierijke bijgerechten en toppings over.
  • Geef water, ongezoete thee of vetvrije/magere melk de voorkeur boven suikerhoudende dranken.

Conclusie

Of je nu uit eten gaat of binnen eet, het is belangrijk om na te denken over een evenwichtig dieet. Dat betekent ervoor zorgen dat je een goede mix krijgt van magere eiwitten, groenten, fruit, volle granen en gezonde magere zuivel.

Met zo’n breed scala aan handige maaltijdopties – en de informatie die je nodig hebt om slimme, gezonde keuzes te maken – kun je je goed voelen over wat je eet, zelfs als het leven druk wordt.

Total
0
Shares
Gerelateerde berichten