15x Coole en Betaalbare Auto’s

coole-betaalbare-auto

Spaar je portemonnee met deze auto’s, die cool zijn, goedkoop in aanschaf en je waarschijnlijk niet financieel zullen opbreken.

Vergeet de stijgende benzineprijzen, verzekeringen en onderhoudskosten – afschrijving is wat de portemonnee van autobezitters echt leegmaakt. Tweedehands kopen is een slimme manier om de afschrijvingsklap te vermijden, die het hoogst is in de eerste jaren van de levensduur van een voertuig en dan langzaam afneemt naar niets. 

Maar wat als we je zouden vertellen dat er auto’s zijn die, na een eerste periode van waardeverlies, in de loop van de tijd in waarde kunnen blijven of zelfs aan waarde toenemen? En vergeet saaie auto’s. Deze waarde vermeerderende auto’s zijn leuk. Dus, als je ooit een speeltje wilde en ook niet wilde dat het je financieel zou opbreken, zijn hier een paar ideeën.

1995-2001 Acura Integra GS-R

▻ 1994-2001 (GEN 3) - All General information & specifications - Honda-Tech - Honda Forum Discussion

Nu de circuitgerichte Type R-variant van de Acura Integra van de tweede generatie stratosferisch in Porsche-territorium is gestegen, lijkt de één trede lagere GS-R plots een koopje. Met 25 pk minder dan de Type R (170 in plaats van 195), gaat de GS-R nog steeds vlot vooruit, en zijn Honda VTEC-uitgeruste 1,8-liter motor draait tot 8000 toeren per minuut. 

Pro tip: je hebt geen raketwetenschap nodig om je GS-R om te bouwen tot een Type R kloon, hoewel, als je van praktisch houdt, je de GS-R in sedan trim kunt hebben (de Type R was alleen coupé). Je kunt GS-R’s vinden voor een paar duizend dollar (hoe is dat voor besparingen ten opzichte van een Type R?), maar de echte truc is het vinden van een die niet slordig is gewijzigd of gestript door roest.

1991-1995 Toyota MR2 Turbo

1992 Toyota MR-2

De MR2’s van de eerste generatie die van 1984 tot 1989 werden verkocht, zijn geweldige auto’s. De bomvrije 2.0-liter 3S-GTE turbomotor van de Toyota reageert bijzonder goed op tuning, en de MR2 ziet eruit als een echte sportwagen. In een perfecte wereld, zou je een 1994 of 1995 model vinden, maar kun je ook genoegen nemen met een 1993 als dat nodig is. De prijzen zijn langzaam omhoog gekropen, maar het zou een vergissing zijn om te denken dat deze sportwagens al zo hoog geklommen zijn als ze zullen gaan doen.

2001-2006 BMW M3

BMW E46 M3 coupe

De BMW M3 van de E46-generatie was alleen verkrijgbaar als tweedeurs, maar de echte reden waarom hij zo begeerd is, is omdat het de laatste M3 is met een natuurlijk aangezogen zes-in-lijnmotor – BMW’s favoriete motor – en zonder complexe elektronica en instelbare instellingen voor de aandrijflijn, ophanging, stuurinrichting en meer. 

De waarde is langzaam gestegen sinds BMW’s M-divisie begon met het introduceren van geforceerde inductie, automatische transmissies en andere delicate gevoeligheden. De M3 van de E46-generatie is een ouderwetse Bimmer, met een 333-pk sterke zes-in-lijn die bij 8000 toeren per minuut zijn eindpunt bereikt. 

Het is vandaag de dag nog steeds een geweldige auto om in te rijden, en omdat het een M3 is, is hij praktisch genoeg om je enige auto te zijn, mocht dat nodig zijn. Deze waren nieuw verkrijgbaar met verwarmde lederen zetels, automatische klimaatregeling, en fancy audio systemen.

1978-1989 Porsche 911

1978 Porsche 911 SC Targa

We weten het, we weten het, je hebt een vriend die zweert dat de prijszeepbel op de begeerlijke “G-Body” Porsche 911 op het punt staat te barsten. We kunnen ze nu al horen: “Waarom nu kopen als je kunt wachten, nadat de waarden zakt?” Wij zijn het daar niet mee eens. De 911 is de auto voor verzamelaars die in waarde zou moeten blijven stijgen – dat is tenslotte de algemene trend voor oude Porsches. 

De ideale keuze is een 1987 tot 1989 model, met de nieuwere, beter schakelende versnellingsbak. Dat gezegd hebbende, kun je niet echt fout gaan; een goed gesorteerde oudere auto schakelt ook goed genoeg, en ziet er nog steeds goed uit. Koop de beste, nieuwste die je je kunt veroorloven (met onderhoudshistoriek!).

2006 Mitsubishi Lancer Evolution IX

2006 mitsubishi lancer evolution ix

Het vinden van een onaangetaste Mitsubishi Lancer Evo IX (dat is Evo Nine) is geen makkelijke prestatie, maar als je er een kunt vinden, moet je deze kopen. Sla alle opties over die zijn versterkt met krankzinnige turbo’s, grote wielen, en dergelijke mikmak. Wat de Evolution IX aantrekkelijk maakt in standaarduitvoering is dat hij Mitsubishi’s variabele kleptiming (MIVEC) toevoegt aan de toch al sterke 4G63 viercilindermotor uit de Evolution VIII, evenals een iets pittigere turbolader en slankere bumpers. Die aandrijflijn past goed bij de vliegtuig-grote achtervleugel van de compacte sedan, de ongelooflijke stuurrespons en de rally-car spirit.

1993-1995 Mazda RX-7

1993 Mazda RX-7

Japanse auto’s uit de jaren ’80 en ’90 zouden absoluut een plaats moeten hebben op de lijst van verzamelaars, en de lichtgewicht, met twee turbo’s aangedreven RX-7 zou aan de top van die groep moeten staan. Hij is snel, wendbaar, mooi en wordt steeds meer waard. 

In feite is het een goede zaak dat de RX-7 waarschijnlijk sneller in waarde zal toenemen dan de kosten die je zou kunnen maken om er een te bezitten. Zijn hete rotatiemotor bijvoorbeeld zal obsessief onderhouden moeten worden om te voorkomen dat hij ontploft. En de dorst naar brandstof van de motor zal je portemonnee geen goed doen.

1993-1997 Toyota Land Cruiser

1993 Toyota Land Cruiser

Elke old-school Toyota Land Cruiser, van de vroege FJ40 die je ouders waarschijnlijk kennen tot de FZJ100 die ze eigenlijk zouden moeten bezitten. Maar degene die je moet hebben, als je hem kunt vinden, is een goede FZJ80, die werd verkocht van 1993 tot 1997. Met zijn robuuste assen, een trio sperdifferentiëlen en een kogelvrije 4,5-liter zes-in-lijn motor was de ’80 net zo onstopbaar als zijn voorgangers. En hij had ook nog een beetje luxe.

2000-2009 Honda S2000

2007 Honda S2000

Eenvoudig, mooi, betrouwbaar en snel. We zouden kunnen stoppen bij het beschrijven van de Honda S2000, maar misschien is het meest overtuigende argument voor de sportwagen wel dat hij rijdt als een Mazda Miata met 100 pk extra en een 9000 toeren redline. De prijzen zijn gestaag gestegen, maar je kunt er zeker van zijn dat ze dat nog wel een tijdje zullen blijven doen. Maar handel snel. Als je een oudere auto koopt (een model van 2000 tot 2003), krijg je een snellere besturing en die torenhoge toerenlijn, maar de slimste koop is een 2004 of latere versie, die profiteert van meer bruikbaar koppel bij lage toeren en een betere softtop.

1990-1996 Nissan 300ZX Twin Turbo

Nissan 300ZX Turbo

Het lijkt niet meer dan logisch dat we in deze lijst een Nissan opnemen tussen de Japanse sportwagens uit het 1990-tijdperk, de Mazda RX-7 en de Toyota MR-2. De 300ZX Twin Turbo was destijds Nissans hightech-spel, met een instelbare ophanging (die de bestuurder vanuit de cockpit kon instellen), vierwielbesturing en dubbele turboladers met dubbele intercoolers. 

Het was ook een van de eerste mainstream auto’s ontwikkeld met behulp van computer-aided design (CAD). Je kunt er een kopen voor ongeveer 10.000 tot 15.000 euro. Nonturbo modellen, hoewel minder gewild, zijn ook aanzienlijk minder duur en zien er vrijwel hetzelfde uit.

2006-2008 Audi RS4

2007 Audi RS4

Een zeer schone tweede generatie (B7) Audi RS4 kost je 30.000 euro, maar denk je eens in: Je koopt een relatief moderne sportwagen met luxueuze zitplaatsen voor vijf, vierwielaandrijving, en een 420-pk V-8 die toeren maakt tot 8250 tpm. In tegenstelling tot veel van de moderne tegenhangers van de B7 wordt de motor niet gedempt door geforceerde inductie, dus hij klinkt geweldig. 

De RS4 heeft ook een handgeschakelde zes versnellingsbak, wat opmerkelijk is, gezien het feit dat derde pedalen steeds minder gebruikt worden in de hedendaagse high-performance sedans. Als je denkt dat er ooit nog iemand zo’n auto zal maken, heb je het mis. De RS4 was ruw, on-Audi-achtig, en had een geweldig stuurgevoel en een communicatief chassis.

1991-1993 GMC Syclone en Typhoon

1991 GMC Syclone

Met zijn 280 pk sterke 4,3-liter V-6 met turbo was de op de Chevrolet S-10 gebaseerde GMC Syclone de snelste pick-up die je in 1991 kon kopen. Toen GMC dezelfde kit installeerde in de Chevy Blazer-gebaseerde Typhoon SUV voor de modeljaren 1992 en 1993, creëerde het de toen snelste SUV die je kon kopen. 

Wat een run! Hoe dan ook, je kunt niet echt verkeerd gaan met een van beide turbo’s, vierwiel-aangedreven GMC. De Syclone had slechts 4,3 seconden nodig om 60 mph te halen, snel, zelfs volgens de huidige normen, laat staan voor een pick-up. En het was, eh, een pick-up. In 1991. 

De prijzen zijn aan het stijgen, maar een goed exemplaar kan je nog steeds vinden voor minder dan 10.000 euro als je goed zoekt.

2000-2005 Porsche Boxster S

2000 Porsche Boxster S

Hou ervan of haat het uiterlijk van de vroege Porsche Boxster’s, maar er is gewoon niet te ontkennen dat de oorspronkelijke, hogere-performance Boxster S model een vreselijk goede auto is voor het geld. 

De update voor het modeljaar 2000 van Porsche’s roadster met middenmoter luidde het opgevoerde S-model in, met een 3,2-liter vlakke zescilinder met 250 pk en een handgeschakelde zes versnellingsbak. 

De Boxsters zijn misschien geen investeringswaardige auto’s zoals veel van hun 911 broers en zussen, maar de auto’s van de eerste generatie zijn waarschijnlijk wel klaar met afschrijven. Dat betekent dat je een goed exemplaar kunt bemachtigen voor ongeveer 10k, maar vraag wel om een onderhoudsboekje en bewijs dat het beruchte IMS-lager van de motor is vervangen.

2004-2006 Jeep Wrangler Unlimited “LJ”

2004 jeep wrangler unlimited lj

Terwijl de TJ Wrangler (het allereerste Wrangler model met ronde koplampen) werd geproduceerd van 1997 tot 2006 en zeer gebruikelijk zijn, is de Unlimited versie beslist zeldzaam. 

De Unlimited, ook wel de Long Jeep of kortweg LJ genoemd, werd slechts drie modeljaren gebouwd aan het einde van de levenscyclus van de TJ. Hij was 10 inches langer dan de gewone Wrangler, maar in tegenstelling tot alle Unlimited modellen, had hij nog steeds maar twee deuren. 

De extra omvang vertaalde zich in een comfortabeler interieur en meer laadruimte achter de achterbank. De befaamde Dana 44 achteras werd op elke LJ gemonteerd, maar als je echt het neusje van de zalm wilt, moet je op zoek naar een LJ Wrangler Rubicon, gebouwd in 2005 en 2006, die ook een Dana 44 vooras en standaard sperdifferentiëlen kreeg. 

De prijzen stijgen langzaam, met Rubicon LJ’s die tot 25.000 euro of meer kosten, maar hun waarde heeft nooit echt een dieptepunt bereikt. Deze auto’s worden verhandeld voor ongeveer 15.000 tot 20.000 euro, sinds ze nieuw waren.

2001-2002 BMW M Roadster

bmw m roadster

De op de Z3 gebaseerde BMW M roadster kan nog steeds voor minder dan $20.000 worden gekocht. Net als de M coupé, kreeg de roadster halverwege 2001 BMW’s S54 zes-in-lijn motor. De opgewaardeerde motor gaf de auto 315 pk, individuele gasklephuizen, en een prachtige 8000 toeren redline. Wat is er niet om van te houden?

1978-1986 Ford Bronco

1978 Ford Bronco

De originele Ford Bronco’s, gebouwd van 1966 tot 1977, zijn tegenwoordig te duur om aan te raken, maar een opkomende vloed tilt alle schepen op – wat betekent dat latere modellen hun waarden een belofte inhouden. In 1978 veranderde Ford de Bronco van een compacte SUV in een veel grotere vrachtwagen, en welke van deze Broncos van de tweede generatie je ook kiest, ze zijn betrouwbaar, robuust, leuk, en als je goed koopt, zullen ze niet snel in waarde dalen. Terwijl de modellen van 1978 en 1979 er een beetje cooler uitzien, zijn de modellen van 1980 tot 1986 betaalbaarder. Met de nieuwe Bronco op komst, grijp je nu het best een van deze modellen voordat de prijs omhoog schiet.

Lees ook: De Zeldzaamste Auto’s ter Wereld

Total
0
Shares
Schrijf een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde berichten