Top 20 Beste Tips Tegen je Kater

beste-tips-tegen-kater

Als je ooit een paar drankjes te veel op hebt tijdens een avondje uit, weet je wat de volgende ochtend kan brengen. De misselijkheid, hoofdpijn, uitgedroogde mond, en vermoeidheid zijn veelzeggende tekenen dat je een serieuze kater hebt.

Elk van deze symptomen komt voort uit een andere oorzaak. Alcohol verstoort de slaap en maakt je ‘s morgens sacherijnig. Drinken verwijdt je bloedvaten, wat hoofdpijn kan uitlokken. Alcohol irriteert ook de bekleding van je maag, wat tot misselijkheid en soms diarree leidt.

Al bijna zo lang als mensen katers hebben, hebben we geprobeerd ze te genezen met remedies die het scala van vitamine B tot augurkensap bestrijken. Sommige katerbehandelingen werken beter dan andere, maar geen enkele is een echte remedie. De enige manier om een kater te vermijden is te beperken hoeveel je drinkt of alcohol helemaal te vermijden. En als je merkt dat katers je werk of relaties beïnvloeden, praat dan met je arts over je drinken.

Dat gezegd hebbende, zijn er tips tegen een kater die je helpen verlichting te brengen van tenminste enkele van je symptomen. Hier zijn een paar tips om te proberen.

1. Draag een zonnebril

Amazon What GIF by Gringo Movie

Naast alle andere nadelen van een kater, kun je ook ten prooi vallen aan overgevoeligheid voor dingen als felle lichten of harde muziek.

Zorg dat iedereen de muziek de hele dag wat zachter zet (of pak een paar oordopjes als je bang bent dat dit je onpopulair maakt) en als je het huis uit moet, zet dan je mooiste zonnebril op. Niemand zal er zelfs maar naar vragen (tenzij het regent).

Misschien wil je ze zelfs meenemen op je avondje uit als je van plan bent tot in de vroege uurtjes uit te blijven en een lange wandeling naar huis te maken!

2. Neem de juiste pijnstillers

Als je een manier zoekt om je kater hoofdpijn te genezen, zal je eerste gedachte waarschijnlijk zijn om naar wat pijnstillers te grijpen. Hoewel dat geen slechte kreet is, moet je wel de juiste kiezen.

Het meest effectief is ibuprofen, maar alleen in de aanbevolen dosis.

Aspirine helpt tegen hoofdpijn, maar als je een gevoelige maag hebt, kan het al gauw een ravage aanrichten en je mogelijk nog slechter laten voelen.

Als je nog functioneert voor je in bed ploft na een zware nacht, sla je best een ibuprofen achterover met een kop water om je op weg te helpen.

3. Drink thee en vruchtensap

thee-mok-kan

Hier zijn de beste drankjes tegen een kater:

  • Vruchtensap – Helpt door je een suikerachtige kick en energie te geven, en tegelijk de gifstoffen in je lichaam kwijt te raken en enkele van de essentiële mineralen die je verloren hebt te vervangen.
  • Melk – Vervangt het calcium dat je verloren hebt
  • Gemberthee – Kan helpen bij misselijkheid
  • Mariadistel thee – Wordt gezien als een van de beste remedies tegen een kater
  • Gekookt water met honing en citroen – Helpt je bloedsuiker en vitamines op te krikken.

Koffie is voor de meeste kateraars misschien de voor de hand liggende portie, maar het is eigenlijk een diureticum en zorgt ervoor dat je lichaam snel water verliest. Koffie is ook een grote oorzaak van die vreselijke zweetaanvallen en hartkloppingen waar we allemaal vatbaar voor zijn als we een avondje uit zijn geweest – ons advies is om koffie te mijden als de pest.

4. Neem een lange douche

Opfrissen kan wonderen doen voor je geest. Als je nog niet te laat bent voor colleges spring er dan meteen in met je badeendje.

Pas op dat je het niet te heet maakt, anders kan de hitte naar je hoofd stijgen en je misselijk maken. Een mooie optie is om te douchen met het raam open voor ook een beetje frisse lucht – zalig!

5. Hou het bij drankjes die licht van kleur zijn

Zoals je waarschijnlijk al door vallen en opstaan/een pro kroegkenner bent geworden, geven verschillende soorten alcohol verschillende soorten katers.

Dit heeft te maken met de congeneren in de drank – iets dat ontstaat als de alcohol gefermenteerd wordt. Het komt erop neer dat hoe meer congeneren er zijn, hoe rotter je kater waarschijnlijk zal zijn.

In de regel zitten er meer congeneren in donkerdere dranken, zoals rode wijn, whisky of donkere rum. Witte wijn, wodka en gin bevatten daarentegen veel minder, dus zijn een betere keuze (maar kunnen je nog steeds een gaar gevoel geven!).

6. Overdrijf niet met de danspasjes

Happy Season 9 GIF by The Office

Nu houden we allemaal van een goede dans, maar overdrijf niet, anders voel je je ‘s morgens een zombie.

De wetenschap leert ons dat als je jezelf helemaal uitput, je uiteindelijk nog meer uitgedroogd raakt en je energieniveau veel sneller uitput.

7. Let op de hoeveelheid die je nuttigt per week

Het word geadviseerd niet meer dan 14 eenheden alcohol per week te drinken (verdeeld over drie of meer dagen). Om dit in perspectief te plaatsen: een klein glas wijn is ongeveer 1,5 eenheid en een pint bier is ergens tussen de twee en drie.

Je lichaam doet er ongeveer een uur over om één eenheid alcohol (in principe een borrel) af te breken. Overschrijd deze grens en je kater kookt.

We weten dat studenten waarschijnlijk over deze grenzen heen zullen gaan, maar het is de moeite waard na te denken over hoeveel je drinkt en hoe je je tempo kunt bepalen.

Als je een gat laat tussen het beëindigen van je eerste drankje en het beginnen aan je volgende, geef je je lichaam de kans de gedronken alcohol te verwerken en verminder je het kater effect.

8. Blijf van bruisende mixers af

Het is geen geheim dat jezelf in bedwang houden en wat frisdrank drinken een slim idee is, maar wees voorzichtig met wat je kiest. Het drinken van bruisende drankjes versnelt in feite de snelheid waarmee alcohol in je systeem wordt opgenomen en doet zo eerder het nut teniet van de introductie van alcoholvrije drankjes in de vergelijking.

En, voor je het vraagt, dit geldt ook als de alcoholische drank die je drinkt ook bruisend is. Een wodka sinaasappelsap of appelsap zou dus een betere keuze zijn dan een wodka cola mixer, bijvoorbeeld.

9. Vermijd het mixen van drankjes

vodka-alcohol

Je wist dit waarschijnlijk toch al, maar het mengen van verschillende soorten alcohol loopt nooit echt goed af bij een kater.

Omdat verschillende soorten alcohol verschillende gehaltes aan congeneren en andere chemicaliën hebben, zullen ze allemaal een iets ander effect op je hebben.

Voeg dat allemaal samen en het resultaat is een warboel en een knallende hoofdpijn. Kies je vergif naar keuze en hou je eraan.

10. Bekleed je maag met koolhydraten voor je uitgaat

Benieuwd hoe je je niet ziek kunt voelen na het drinken? Er zijn enkele stappen die je kunt nemen om een monsterkater te voorkomen.

Je hebt vast wel eens mensen horen wauwelen over hoe gevaarlijk het is om met een lege maag uit te gaan – en het blijkt dat daar waarheid in zit.

Verover een lekkere vette maaltijd voor je gaat drinken, want het vet helpt de wanden van je maag te bekleden. Dit vertraagt de snelheid waarmee alcohol wordt opgenomen, wat betekent dat je minder snel met een barstende hoofdpijn wakker wordt. Een pastagerecht is een prima optie, net als bangers and mash of een stevige portie bonen op toast!

Het drinken van een liter melk heeft ook hetzelfde effect, en een scheut olijfolie helpt ook. Yum.

11. Drink water tussendoor en voor het slapen gaan

drink-water

Het drinken van alcohol blokkeert de aanmaak van een chemische stof die vasopressine heet. Dit betekent dat je nieren water rechtstreeks naar de blaas sturen in plaats van het in het lichaam vast te houden – en is de reden dat je zo vaak naar het toilet moet als je eenmaal ‘de verzegeling verbreekt’.

Drinken van drank kan tot vier keer zoveel water verdrijven, wat snel tot uitdroging leidt: de hoofdoorzaak van die gevreesde katerhoofdpijn en droge mond.

Wil je fris (en verbaasd) wakker worden? Neem gewoon een glas water tussen elke alcoholische drank en zorg dat je er ook een paar drinkt als je thuiskomt.

12. Bescherm je lever door wat gestoomde asperges te eten

Als je van tevoren weet dat je stevig gaat feesten, kun je je koelkast misschien beter volstoppen met asperges, zodat je de volgende dag kunt genieten van een grote kom van deze felgroene veggie. Een van de meest geciteerde artikelen over katers, Koreaans onderzoek gepubliceerd in het Journal of Food Science, vond dat extracten van aspergebladeren en -scheuten een overvloed aan aminozuren en mineralen bevatten die de symptomen van een kater helpen verlichten en een lever beschermende werking hebben, die je lichaam sneller kan helpen herstellen.

13. Slaap je roes uit

slaap-bed

Een van de andere bijwerkingen van drinken is de verstoring van je slaapcyclus, wat een van de redenen is dat je je nog steeds een beetje broekig voelt, zelfs als je toch een behoorlijke hoeveelheid slaap hebt gekregen.

Bestrijd dit op de enige manier die je kent – slaap gewoon wat meer! Als je toch niet productief zult zijn, kun je net zo goed gewoon je nederlaag toegeven, en je in plaats daarvan concentreren op het krijgen van de slaap die je nodig hebt om weer in vorm te komen.

Als je het moeilijk vindt om je ogen dicht te doen, leid jezelf dan af met iets leuks dat niet te belastend is, zoals het streamen van een film of serie! Planet Earth is onze favoriete kater-televisie.

14. Naar huis lopen

Eerst en vooral is het beter niet alleen dronken naar huis te lopen, dus zoek eerst je maatje. En probeer niet op hakken te lopen.

Dit terzijde, naar huis lopen kan je helpen om te ontnuchteren en je hoofd leeg te maken, waardoor je een veel minder pijnlijke ochtend hebt. En de wandeling naar huis is ook het perfecte moment om een paar hapjes te halen om je te helpen ontnuchteren.

15. Vervang verloren zouten

Uitdroging is de grootste reden dat je je zo slecht voelt. Water helpt, maar isotone drankjes zoals Lucozade Sport en Powerade gaan nog een stap verder. Deze kunnen wonderen doen bij katers, want ze zijn bedoeld om suikers en zouten snel te vervangen. Als je super georganiseerd wilt zijn, zorg dan dat je er een paar koopt en ze vóór je avondje uit in je koelkast bewaart.

Als je er echt slecht aan toe bent, neem dan een zakje Dioralyte. Ja, we kennen ze voor de behandeling van diarree (wat je best kunt hebben) maar een kater brengt je lichaam in een vergelijkbare positie met uitgeputte zouten en mineralen.

16. Probeer borage capsules

Van borage olie capsules is bewezen dat ze een van de beste katerkuren zijn.

Er zijn allerlei producten die beweren dat ze ‘katerkuren’ zijn. Dingen als vitaminen bruistabletten kunnen helpen, maar ze kunnen ook wat prijzig zijn en wetenschappers zijn niet helemaal overtuigd. Sommigen suggereren dat je meer baat hebt bij het water dat je erbij drinkt dan bij de tabletten zelf.

Dat gezegd hebbende, sommigen zweren bij ze, dus schrijf niets af als het voor jou werkt.

17. Sport de giftige stoffen uit je systeem

hardlopen-sporten

Oké, dit lijkt misschien wel het laatste wat je wilt doen als je het gevoel hebt dat je hersenen zo uit je schedel kunnen rollen, maar wat frisse lucht en lichte lichaamsbeweging maken endorfines vrij en geven je die mentale kick die je nodig hebt om je weer in je normale toestand te brengen. Vergezeld van heel veel water, natuurlijk, om gehydrateerd te blijven.

18. Sauna

Als sporten echt geen optie voor je is en je de mogelijkheid tot je beschikking hebt is een sauna een uitstekende optie voor het uitzweten van de gifstoffen.

19. Eet de volgende dag goed

vis-eten-voordelen-mediterrane-dieet

Eten, ook al lijkt het het slechtste idee van de wereld, is echt belangrijk om je op de weg naar herstel te brengen. Je kunt niet zomaar wat eten, maar er zijn wel een paar mogelijkheden.

Afhankelijk van hoe slecht je je voelt, is de vertrouwde frituur altijd een goede optie, want het helpt vetzuren te vervangen en de alcohol in je lever af te breken. Eieren zijn hier bijzondere genieters omdat ze iets bevatten dat taurine heet, en waarvan is aangetoond dat het zelfs de leverschade door alcohol omkeert.

Als je je wat te kwetsbaar voelt om een frietje aan te kunnen, is een veiliger optie om je op gang te helpen wat mild smakende koolhydraten, zoals volkoren toast of crackers, die je een opkikker moeten geven zonder je kwetsbare maag te veel van streek te maken.

Te veel drinken kan ook je kaliumgehalte uitputten, dus ‘s morgens wat bananen eten helpt ook (een snelle banaan voor het slapengaan is ook een prima kreet als je het kunt onthouden!).

20. Langzaam drinken

Als je dan al besluit om alcohol te nuttigen, doe het dan langzaam om de kater zoveel mogelijk te beperken. De vuistregel is 1 drankje per uur.

 

Heb jij nog tips om je kater te verminderen die hier niet tussen staat? Deel ze met ons hieronder in de reacties!

Total
0
Shares
Schrijf een reactie

Your email address will not be published.

Gerelateerde berichten