Auto’s produceren veel koolstofuitstoot die in onze natuurlijke atmosfeer wordt uitgestoten, waardoor we kwetsbaar worden voor zaken als vervuiling en broeikasgassen. Om het milieu waarin we leven positief te helpen, is een elektrische auto een grote stap vooruit.
Hoewel het bewijs van de positieve punten heel duidelijk zijn, zijn er ook enkele nadelen die je moet overwegen voor je besluit van een elektrische auto je volgende grote investering te maken. Deze redenen zijn:
Minder keuzemogelijkheden
De markt voor elektrische auto’s breidt zich met de dag uit, maar er zijn minder mogelijkheden om de esthetiek van je elektrische auto aan te passen en te kiezen. Terwijl je bij traditionele auto’s een enorme hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden hebt. Dit zal mettertijd waarschijnlijk veranderen, maar voor veel mensen zal het een nadeel zijn.
Elektriciteit is niet gratis
Elektrische auto’s kunnen ook een behoorlijke last zijn op je energierekening als je de opties niet zorgvuldig overweegt. Als je geen onderzoek hebt gedaan naar de elektrische auto die je wilt kopen, dan doe je misschien een onverstandige investering.
Soms hebben elektrische auto’s een enorme lading elektriciteit nodig om goed te functioneren – wat elke maand slecht op je elektriciteitsrekening kan uitpakken.
De initiële investering is hoog
Omdat elektrische auto’s erg nieuw zijn, kun je verrast zijn als je de prijs bekijkt. Zelfs de meer betaalbare merken kunnen rond de 30.000 tot 40.000 euro liggen.
Als je een luxe optie zoekt, betaal je misschien wel 80.000 euro of zelfs meer. Hoewel de technologie vooruitgaat en de prijs om elektrische auto’s te produceren blijft dalen, moet je voor een elektrische auto nog steeds 10.000 tot 50.000 euro meer betalen dan voor een auto met gasmotor.
Sommige regeringen bieden geen geld besparende initiatieven om je aan te moedigen een elektrische auto te kopen
Dat er een verscheidenheid aan factoren is, wil nog niet zeggen dat ze overweldigend hoeven te zijn. Redelijk wat onderzoek doen naar verschillende modellen, en misschien zelfs hybriden, zal je helpen een juiste beslissing te nemen op weg naar de volgende stap. Maar hoe je het ook bekijkt, een elektrische auto kan ons kostbare milieu redden.
Laadpunten
Elektrische tankstations zijn nog in de ontwikkelingsfase. Niet veel plaatsen waar je dagelijks komt zullen elektrische tankstations voor je auto hebben, wat betekent dat als je een lange reis maakt of besluit familie te bezoeken in een landelijk of voorstedelijk gebied en zonder elektriciteit komt te zitten, het moeilijker kan zijn een oplaadstation te vinden. Je zit dan misschien vast waar je bent.
Zorg ervoor dat je beschikt over een kaart zodat je op de hoogte bent van waar oplaadstations zich bevinden in de omgeving van waar je woont en waar je vaak komt, zodat je je nieuwe elektrische auto kunt opladen als dat nodig is.
Langere oplaadtijd
Terwijl het een paar minuten duurt om je benzineauto op te laden, heeft een elektrische auto ongeveer 4 tot 6 uur en soms zelfs een dag nodig om volledig opgeladen te zijn.
Daarom heb je speciale krachtcentrales nodig, want de tijd die nodig is om ze op te laden is vrij lang. Zo schrikken de tijdsinvestering en de nodige planning sommige mensen wel af.
Er zijn enkele kits die de oplaadtijd kunnen verkorten. Maar ook dat zal een extra investering zijn. Overweeg dat dus ook.
Vervanging van de batterij
Afhankelijk van het type en het gebruik van de batterij, moeten de batterijen van bijna alle elektrische auto’s om de 3-10 jaar vervangen worden.
Stilte als nadeel
Stilte kan een beetje een nadeel zijn, want mensen horen graag het lawaai als dat achter hen vandaan komt. Een elektrische auto is echter stil en kan in sommige gevallen tot ongelukken leiden.
Gewoonlijk 2 zitplaatsen
De meeste elektrische auto’s die tegenwoordig verkrijgbaar zijn, zijn klein en hebben slechts 2 zitplaatsen. Ze zijn niet bedoeld voor het hele gezin, en een derde persoon kan een reis voor de andere twee passagiers een beetje ongemakkelijk maken.
Niet geschikt voor steden, die kampen met een tekort aan stroom
Omdat elektrische auto’s stroom nodig hebben om op te laden, zijn de steden die al met acuut stroomtekort te kampen hebben niet geschikt voor elektrische auto’s. Het verbruik van meer stroom zou hun dagelijkse stroombehoefte belemmeren.
Minimale hoeveelheid vervuiling
Elektrische auto’s zijn ook niet 100% emissievrij; ze veroorzaken indirect een kleine hoeveelheid vervuiling. De batterijen en de elektriciteit die nodig zijn om ze op te laden worden niet noodzakelijk uit duurzame energiebronnen opgewekt.
Korte actieradius en snelheid
Elektrische auto’s zijn beperkt in actieradius en snelheid. De meeste van deze auto’s hebben een actieradius van ongeveer 80-160 kilometer en moeten dan weer opgeladen worden. Je kunt ze dus voorlopig nog niet voor lange ritten gebruiken, al wordt verwacht dat dit in de toekomst beter zal worden.